شکیب:

دو نقشه‌ای بودن ساختمان‌ها، عامل اختلال در ساخت‌وساز حرفه‌ای است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ضمن تاکید بر اینکه تعداد قابل توجهی از مهندسان مجری در زمان اجرای پروژه حضور ندارند در عین حال، دو نقشه ای بودن ساختمان ها را یکی از عوامل اصلی اختلال در ساخت و ساز حرفه ای توصیف کرد.

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، صبح روز گذشته، در جریان برگزاری یک نشست خبری، حمزه شکیب، ضمن بیان مطلب در پاسخ به سوالی مشکلات مربوط به مهندسان مجری و عدم بکارگیری آنها در پروژه های ساختمانی گفت: این موضوع چند تا بخش دارد که یک بخش آن ریشه فرهنگی دارد.چرا که متاسفانه مالکان به لحاظ فرهنگی توجیه نیستند که هزینه کردن برای امور طراحی، نظارت و بکارگیری مجری در فرآیند ساخت نوعی سرمایه گذاری است. نکته دوم این است پذیرش مجری ذی صلاح بسیار سخت شده است، البته شرایط بهتر شده است، بعضا گفته می شود که ساختمان های زیر ۱۵۰۰ متر مربع نیاز به مهندس مجری ندارد، در حالی که مگر می شود که یک ساختمان ساخته شود و این ساختمان توسط کسانی که صلاحیت ندارند، ساخته شود.

وی با اشاره به اینکه حتما ساختمان باید توسط فرد صاحب صلاحیت ساخته شود، اظهار داشت: هر ساختمانی با هر متراژی که ساخته می شود باید توسط فرد صاحب صلاحیت ساخته شود.اما اینکه گفته می شود مجری ها صوری هستند، آمار و ارقام حاکی از آن است که تعداد قابل توجهی از ساختمان ها که ساخته می شود، عملا مجریان شان در زمان اجرای پروژه حضور ندارند.

شکیب ادامه داد: البته ما برای رفع این مشکل در سازمان نظام مهندسی کشور نرم افزاری را طراحی کرده ایم که هر ساختمانی که ساخته می شود،شناسنامه فنی اش گام به گام اجرایی شود. یعنی از زمانی که تخریب و گودبرداری صورت می گیرد تا زمان بهره برداری ،هم طراح،مجری و ناظر بتوانند اقدامات خود را انجام دهند.به طوری که این موضوع دیگر قابل برگشت نباشد و تهیه شناسنامه فنی به بعد از مرحله ساخت موکول نشود.

این مقام مسئول در واکنش به اظهارات اخیر معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران که عنوان کرده بود، بخش اعظمی از مهندسان مجری، دچار صوری کاری هستند تاکید کرد: به تازگی در جلسه ای که با شهرداری تهران داشتم، خدمت معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران عرض کردم که ما نباید صورت مساله را پاک کنیم. نباید ساختمانی مثل متروپل تکرار شود ما باید مشکل مان را حل کنیم و اگر تخطی وجود داشته باشد مهندس متخلف به اشد مجازات محکوم شود و حتی در صورت لزوم پروند ه مهندس متخلف ابطال شود.

** دو نقشه ای بودن ساختمان ها، ریشه بی اعتنایی شهرداری به گزارش های مهندسان ناظر

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری، مبنی بر اینکه اخیرا دبیر سازمان نظام مهندسی تهران نسبت به بی توجهی شهرداری تهران به گزارش های مهندسان ناظر انتقاد کرده است، شما در این زمینه چه نظری دارید، اظهار داشت: این موضوع در سطح کشوری است. در سطح کشوی ما در هر شهری یک طرح تفصیلی داریم که متاسفانه رعایت نمی شود، یعنی مهندس بر اساس طرح تفصیلی یک دستور نقشه ای دریافت می کند، اما آن دستور نقشه اولیه هرگز اجرایی نمی شود و در عمل سطح اشغال، تعداد طبقات و اساسا طراحی تغییر می کند. وقتی که طراحی عوض شد، نظارت معنی ندارد، بنابراین این مشکل باید از اساس درست شود و ساختمان ها بر اساس نقشه اول تا پایان کار بنا شوند. این موضوع را ما باید جا بیندازیم و شهرداری ها باید بپذیرند اگر قرار است عوارض ناشی از تخلف را چندین برابر بگیرند از همان ابتدای کار دریافت کنند.

وی تاکید کرد: تخلفات از آنجا شروع می شود که مهندس بنا دارد گزارش را شروع کند، اما می بیند نقشه ای که به او داده شده با نقشه ای که در حال اجراست فرق دارد، مهندس ناظر هم گزارش تخلف به شهرداری ارایه می دهد و شهرداری هم برایش جا افتاده است که آن نقشه ای که در حال اجراست صحیح است نه آن چیزی که قبلا آمده است. ما با این مشکلات در سراسر کشور مواجه هستیم و باید به صورت ریشه ای این مشکل رفع شود و نباید شرایط به سمتی برود که شان و جایگاه مهندسان پایین بیاید.

** خطر آتش سوزی برای ۱۰۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در ادامه همچنین با بیان اینکه مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان هنوز در کشور اجرایی نشده است، گفت: ۱۰۰۰ ساختمان ۱۲ طبقه در تهران مستعد آتش سوزی هستند.

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی حدود ۶۰۰ هزار عضو دارد و سازمان های نظام مهندسی ۴۰۰۰ نفر پرسنل دارند، یادآور شد: در دوره جدید به بحث ارتقای کیفیت ساخت‌وساز ورود جدی داشتیم تا کمک کنیم این هدف را محقق کنیم. همچنین به موضوع شفافیت سازمان نظام مهندسی وارد شدیم؛ در این راستا با توجه به اینکه در ارایه خدمات مهندسی وحدت رویه وجود نداشت، راه اندازی سامانه یکپارچه‌ای را آغاز کرده ایم.

به گفته این مقام مسئول بخشی از این سامانه آماده شد و تا ۱۵ ماه آینده همه سازمان های استانی باید یک نرم افزار واحد داشته باشند و دیگر از نرم افزارهای پراکنده استفاده نشود. بر این اساس همه حوزه ها دارای یک سیستم یکپارچه می شوند که دیگر کسی نمی‌تواند در آن مداخله‌ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه مباحث مالی با این سامانه شفاف خواهد شد، اضافه کرد: سازمان ها خودگردان هستند اما با توجه به تعهدی که داریم باید کیفیت ساخت‌وساز را ارتقا دهیم. به عنوان مثال درباره متروپل یک گزارشی را تهیه کردیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه با درس آموزی از این سانحه، برای استان ها آموزش ها را شروع کرده ایم، گفت: در زلزله کرمانشاه مسکن مهر در معرض امتحان قرار گرفت که خوب جواب داد، ما در این پروژه ها تلفات جانی نداشتیم.

شکیب با بیان اینکه اگر زلزله ای روی دهد دیگر دولت ها نمی توانند خسارت ها را جبران کنند، افزود: در حال رایزنی هستیم تا در پروژه عظیم نهضت ملی مسکن طراحی بر این اساس انجام شود تا خیلی آبرومندانه بگوییم که این تعداد مسکن را ساخته ایم و - در زلزله - خسارتی ندید.

وی با بیان اینکه حدود ۷ درصد هزینه ساخت و سازها افزایش می یابد، اظهار کرد: اما در بلندمدت حدود ۴۰ درصد پرهزینه ها صرفه‌جویی به عمل می‌آید.

رییس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان ساختمان‌های ناایمن کار ما ممیزی نیست و فقط کمک می کنیم. در تهران ۶ تا ۸ سازمان در کنار شهرداری است که عیوب ساختمان های ناایمن را شناسایی می کنند. در زمان حاضر ۱۰۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران داریم که مستعد وقوع آتش سوزی هستند. در گزارش مربوط به پلاسکو پیشنهاد دادیم به صورت پایلوت در هر ناحیه ای که آنش نشانی وجود دارد ساختمانهای بالای ۱۲ طبقه داریم. از این ساختمان ها نقشه سه بعدی معماری تهیه کنیم. نقشه های مربوط به برق و… را هم تهیه کنیم و آن را در اختیار آتش نشانی قرار دهیم.

شکیب با بیان اینکه می توانیم مکانیسم فروریزش ساختمان ها در آتش سوزی ها را تهیه کنیم، گفت: این کار در دنیا انجام شده و دانش پیچیده ای نیست و آن را در کشور داریم.

منبع: ساختمان آنلاین