آیین پایانی رویداد معماری شیخ بهایی برگزار شد

اولین رویداد ملی جایزه معماری شیخ بهایی پنجشنبه ۶ اردی‌بهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه علم و صنعت به ایستگاه پایانی رسید.

در مراسم اختتامیه «اولین رویداد ملی جایزه معماری شیخ بهایی» که با حمایت وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت نیرو، سازمان پدافند غیرعامل کشور، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت، انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، آزمایشگاه شهر هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران، انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز، مرکز تحقیقات انجمن بتن ایران، سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان های تهران، فارس، اصفهان، خراسان رضوی، زنجان، سیستان و بلوچستان، قزوین، کرمان، گیلان، مازندران، مرکزی، یزد و هرمزگان توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار شد، از برگزیدگان برتر تقدیر گردید. در این مراسم که با حضور دکتر حمزه شکیب (رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور)، دکتر طاهره نصر (رییس گروه معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و دبیر علمی رویداد)، هیأت داوران رویداد، اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، رؤسای سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها برگزار شد، از طراحان پروژه های برگزیده تقدیر گردید.

در این مراسم حمزه شکیب  ضمن تأکید بر اهمیت  معماری اذعان داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور (دوره نهم)، با پایه گذاری رویداد ملی جایزه معماری، اهمیت توجه به ارزش های معماری و خلق بناهای باکیفیت و منطبق بر اصول فنی و مهندسی همراه با رعایت مقررات ملی ساختمان را یادآوری نموده و زمینه را برای عرضه هنر معماران عضو جامعه بزرگ سازمان نظام مهندسی ساختمان فراهم ساخته است.   

الهه رادمهر، دبیر اجرایی رویداد با اشاره به روند برگزاری رویداد و چگونگی فراخوان مسابقه به تعداد طرح های ارسالی به دبیرخانه رویداد اشاره نمود. به گفته رادمهر تعداد 52 پروژه از استان های مختلف کشور به دبیرخانه رویداد ارسال شده که پس از طی مراحل داوری، پروژه های برتر انتخاب شده که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

طاهره نصر، رییس گروه معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و دبیر علمی این رویداد ملی خلاقیت معماران را عاملی ستودنی در طراحی و خلق اثر معماری دانست و ابراز امیدواری کرد حمایت از معماری شایسته در راستای ارتقای کیفیت طراحی معماری مدنظر جامعه قرار گیرد و در همین راستا به تلاش گروه معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برای حمایت از فعالیت های با ارزش و معرفی طرح‌های ارزشمند در حوزه شمول قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اشاره کرد. وی مصوبه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان را در همین راستا دانست و با اشاره به روند برگزاری رویداد و چگونگی فراخوان مسابقه به تعداد طرح های ارسالی به دبیرخانه رویداد اشاره نمود.  نصر همچنین به حضور اساتید برتر دانشگاه ها در روند داوری اشاره و مراحل داوری انجام شده را علمی- حرفه ای دانست و حمایت از مهندسی ارزشمند مبتنی بر اصول فنی و مهندسی، رعایت مقررات ملی ساختمان و استفاده از فناوری‌های نوین و همچنین توجه به کیفیت ساختمان بر اساس دانش به کار رفته در آن و کیفیت اجرا را از موارد مورد توجه در روند داوری عنوان کرد.

عباس عامری، رییس شورای سیاستگذاری رویداد و عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ضمن اشاره به مفاد قانونی برگزاری این مسابقه معماری، حمایت و تشویق فعالیت‌های شاخص در حوزه نظام مهندسی ساختمان در سطح کشور و تشویق کارفرمایان پروژه‌های ساختمانی جهت همکاری با گروه های مهندسی در رعایت مقررات ملی و خلق ساختمان‌های ایمن، با کیفیت و ارزشمند را از اهداف برگزاری رویداد بیان کرد.

گفتنی است فراخوان رویداد ملی جایزه معماری شیخ بهایی در دی ماه گذشته از طریق روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها اطلاع رسانی شده و از شرایط شرکت در آن، عضویت اعضای گروه طراحی در سازمان نظام مهندسی ساختمان، انجام فرایند بررسی، کنترل و ثبت پروژه در سازمان نظام مهندسی ساختمان، انجام فرایند اخذ مجوز از مراجع صدور پروانه و نیز اجرای طرح در پنج سال اخیر بوده است. دی ماه گذشته، رویداد ملی دو سالانه «جایزه معماري شیخ بهایي»، ضمن اعلام فراخوان از گروه‌های طراحی معماری دعوت نموده بود تا آثار طراحی معماری خود را که در 5 سال گذشته اجرا شده اند به دبیرخانه رویداد ارسال نمایند تا پس از داوری، آثار فاخر و برجسته مورد تقدیر قرار گیرد. قابل ذکر است برگزیدگان رویداد به شرح زیر می باشند:

رتبه اول:

  • عاطفه کرباسی و علی سلطانی (اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان)، طراح پروژه با عنوان خانه پرحیاط در نجف آباد

رتبه دوم:

  • احسان افیانیان (عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس)، طراح پروژه با عنوان خانه حصیری در شیراز
  • فروغ حسن پور و امین رفیعی گله پردسری (اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان)، طراح پروژه با عنوان ویلا قدم در گیلان

پروژه های شایسته تقدیر:

  • خانه ای برای یک درخت، فرهاد میرزایی، استان مرکزی
  • خانه کلبادی، شهاب میرزاییان، استان تهران
×