رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اعلام کرد

عمر مفید ساختمان‌ها در کشور 50 سال کمتر از متوسط جهانی

حمزه شکیب گفت: در حال حاضر عمر ساختمان در ایران به طور متوسط بین ٣٠ تا ۴٠ سال است در حالی که در دنیا این عدد بین ٧۵ تا ١٠٠ سال است.

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، حمزه شکیب، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، روز گذشته در نشست خبری با اشاره به وظیفه طراحی، نظارت و اجرای ساخت ساختمان در کشور که بر عهده سازمان نظام مهندسی است، گفت: این سازمان با اینکه نقش مهمی در افزایش کیفی‌سازی واحدهای ساختمانی دارد اما چون مجری قانون نیست بسیاری قوانین مهندسی در ساختمان‌سازی رعایت نمی‌شود.

وی افزود: در دوره جدید به بحث ارتقای کیفیت ساخت‌وساز ورود جدی داشتیم تا کمک کنیم این هدف را محقق کنیم. همچنین به موضوع شفافیت سازمان نظام مهندسی وارد شدیم؛ در این راستا با توجه به اینکه در ارائه خدمات مهندسی وحدت رویه وجود نداشت، راه‌اندازی سامانه یکپارچه‌ای را آغاز کرده‌ایم. بخشی از این سامانه آماده شد و تا 15 ماه آینده همه سازمان‌های استانی باید یک نرم‌افزار واحد داشته باشند و دیگر از نرم‌افزارهای پراکنده استفاده نشود. بر این اساس همه حوزه‌ها دارای یک سیستم یکپارچه می‌شوند که دیگر کسی نمی‌تواند در آن مداخله‌ای داشته باشد.

شکیب در پاسخ به «ایران اقتصادی» در خصوص نظارت بر ساخت و سازها گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان روی ساختمان‌های دولتی نظارت ندارد و تمرکز آن روی ساخت و سازهای بخش خصوصی است، طبق گزارش‌ها هر خانواده ایرانی ۴۵ درصد از درآمد خود را صرف مسکن می‌کند و عملاً استفاده بهینه این سرمایه‌گذاری به خلاقیت اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان بر می‌گردد تا عمر ساختمان افزایش پیدا کند و در برابر سوانح مقاوم باشد البته نهادهای دیگری مانند شهرداری و وزارت صمت در این موضوعات نقش آفرین هستند اما سازمان نظام مهندسی نقش کلیدی دارد.

این مقام مسئول با اشاره به مقاومت مسکن مهر اظهار داشت: دیدیم که مسکن مهر در زلزله کرمانشاه خوب جواب داد و سقف واحد‌های مسکن مهر نریخت و کسی در این ساختمان‌ها کشته نشد اما تا ٧٠ درصد ساختمان از لحاظ دیوارها و تأسیسات دیگر قابل استفاده نبود و هزینه‌ای برای حاکمیت برای بازسازی ایجاد کرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگر «ایران اقتصادی» در خصوص عمر ساختمان در ایران و دنیا گفت: در حال حاضر عمر ساختمان در ایران به طور متوسط بین ٣٠ تا ۴٠ سال است در حالی که در دنیا این عدد بین ٧۵ تا ١٠٠ سال است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از اجرای برچسب انرژی ساختمان از امسال خبر داد و گفت: ساختمان‌ها از امسال در حوزه مصرف انرژی برچسب انرژی خواهند داشت و رده‌بندی می‌شوند و رعایت حداقلی آن الزامی است تا بتواند پایان کار را دریافت کند. هزینه ساخت افزایش یافته و این هزینه از متری 10 میلیون تومان در ساختمان‌های یک و دو طبقه تا 21 میلیون تومان در ساختمان‌های بلند مرتبه می‌رسد.

منبع: ایران اقتصادی