رئیس سازمان نظام مهندسی کشور مطرح کرد

دریافت پایان کار ساختمان منوط به داشتن برچسب انرژی است

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: از ابتدای امسال شروع به ساخت ساختمان‌ها باید با رعایت مقررات صرفه جویی انرژی باشد و پایان کار هر ساختمان بر این اساس صادر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، حمزه شکیب، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: از ابتدای امسال شروع به ساخت ساختمان‌ها باید با رعایت مقررات صرفه جویی انرژی باشد و پایان کار هر ساختمان بر این اساس داده می‌شود.

وی با اشاره به این که ساختمان‌ها بدون رعایت صرفه جویی انرژی پایان کار نمی‌گیرند، افزود: مهندس ناظر در مراحل کار ساخت، نظارت می‌کند و در صورت تأیید، اجازه ادامه کار داده می‌شود. در صورتی که مقررات انرژی ساختمان رعایت شود، پایان کار با برچسب انرژی مثبت یا دو مثبت صادر خواهد شد، در غیر این صورت سازنده باید مشکلات ساختمان را برطرف و سپس پایان کار دریافت کند.
 
شکیب در مورد ساختمان‌های ناایمن توضیح داد: 6 تا هشت سازمان در کنار شهرداری، ساختمان‌های ناایمن را شناسایی و برای رفع عیوب آن اقدام می‌کنند که سازمان نظام مهندسی یکی از آنهاست. مبحث ۲۲ مقررات ساختمان که در شهریور ۹۲ تصویب شد هنوز اجرایی نشده، بر این اساس، هزار ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران مستعد آتش سوزی وجود دارد.
 
به گفته این مقام مسئول پیشنهاد ما این است که با استفاده از تجربه پلاسکو، نواحی که آتش نشانی داریم و چند ساختمان بالای ۱۲ طبقه نیز در آن منطقه وجود دارد نقشه‌های سه بعدی از ساختمان‌ها تهیه و در اختیار آتش نشانان قرار دهیم تا در اطفای حریق از آن استفاده شود.
 
وی در مورد عمر مفید ساختمان‌ها نیز گفت: در حال حاضر عمر مفید ساختمان در ایران ۳۰ تا ۴۰ سال در حالی که این رقم در دنیا بین ۷۵ تا صد سال است.