از سوی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان:

هزینه واقعی ساخت وساز در کشور اعلام شد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: تعرفه های اعلامی هزینه ساختمان نصف هزینه های واقعی است و قیمت واقعی ساخت متری ۱۰ تا ۲۱ میلیون تومان است.

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، حمزه شکیب، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، گفت: در حال حاضر مالکان  بخش خصوصی و بخش دولتی مقررات ضوابط علمی نگهداری را رعایت نمی کنند چراکه اگر به این موضوع  توجه می شد، ما امروز ساختمان پلاسکو را داشتیم. در شهر تهران ۶ سازمان هستند که در کنار شهرداری ساختمان های ناامین  را شناسایی و معرفی کنند. هزار ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران داریم که باید به صورت ویژه در حوزه آتش سوزی مراقبت شود. کارها باید در اسرع وقت در خصوص صدور پروانه های ساختمانی انجام شود و باید کنترل ها به سرعت صورت گیرد تا سرعت اجرای ساخت و ساز افزایش یابد.

وی افزود: طولانی شدن صدور پروانه ساختمانی منوط به مالک و طراح است و نباید  بیش از دو هفته به طول بیانجامد و مالک برای دریافت پروانه ساختمانی باید از سه بخش شهرداری،  وزارت راه وشهرسازی  و سازمان نظام مهندسی اقدام به دریافت کند. یکی از مواردی که باعث افزایش مدت زمان صدور پروانه ساختمانی طراحی است که باید یک طراحی نظام مند باشد و سازمان نظام مهندسی تمامی برنامه ریزی لازم را برای صدور پروانه ساختمانی در کم ترین زمان انجام می دهد. در حال حاضر ساختمان های زیر ۱۰۰۰ هزار متر مجری نمی خواهد تعداد قابل توجهی از ساختمان های در حال ساخت دارای مجریان صوری است.

شکیب اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان برای رفع مشکل مجریان صوری تمام برنامه ریزی خود را انجام می دهد و به شدت با این موضوع برخورد می‌کند و حتی اگر منجر به لغو پروانه نظام مهندسی شود.

حمزه شکیب رئیس نظام مهندسی ساختمان کشور در نشست خبری امروز خود گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور فعالیت خود را از سال ۷۵ شروع کرد که بیش از ۶۰۰ هزار عضو و ۳۱ شعبه در کل استان های کشور دارد.

او می گوید:سازمان نظام مهندسی نقش اساسی و کلیدی در ساخت وساز کشور دارد و کلیه خدمات مهندسی که بخش خصوصی انجام می دهد تحت نظارت این سازمان است.

شکیب گفت: تمام سازندگان تکلیف دارند در زمان ساخت و  طراحی از اعضای سازمان  نظام مهندسی استفاده کنند.

او گفت: هر خانوار ایرانی ۴۵ درصد از درآمد خود را صرف تامین مسکن می کند، سازمان نظام مهندسی در طراحی اجرا و ارائه خدمات جنبی نقش مهمی دارد و زمینه ساز افزایش کیفیت و عمر ساختمان می شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: ۲۶ سال از عمر شورای مرکزی ساختمان گذشته  است .

 او گفت: در سازمان نظام  مهندسی ساختمان استان تهران از سال ۹۲ تغییر کرد که مردم برای ساخت واحد مسکونی خود باید به  سازمان  پول واریز کنند  که همين امر زمینه ساز افزایش جذابیت بیشتر برای ورود به این حوزه شد.

شکیب افزود: ارتقای کیفیت را در اولويت برنامه های خود قرار داده ایم و در حوزه شفافیت هم گام های موثری را برداشته ایم چراکه پیش از این وحدت رویه ای وجود نداشت و در این زمینه سامانه یکپارچه ای در حوزه انتخاب طراح، ناظر و خدمات مهندسی طراحی کرده ایم و امیدواریم تا ظرف ۱۵ ماه آینده تمامی استان ها از این سامانه واحد استفاده کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: باید سازوکاری را ایجاد کنیم که کیفیت ساخت وساز افزایش یابد به طوری که در حوزه حادثه متروپل از ابتدا تا زمان وقوع حادثه به صورت کامل شیوه نامه ای تهیه شد که به تمامی استان ها این شیوه نامه ارائه شده است. سطح عملکرد در حوزه ساخت وساز را ارتقا داده ایم و تنها به تامین ایمنی  جانی منوط نشود و کاهش میزان خسارت را هم در دستور کار خود قرار داده ایم و این پیشنهاد داده شده است که در مقرارت ملی ساختمان اضافه شود و ممکن است ۷ تا ۱۰ درصد هزینه ساخت افزایش یابد، اما ۴۰ درصد سود طول عمر مفید ساختمان را افزایش می دهد

 شکیب با بیان اینکه عمر  ساختمان  در نرم جهانی ۷۵ تا ۱۰۰ سال است اما عمر مفید ساختمان در کل کشور ۳۰ تا ۴۰ سال است، توضیح داد: اگر در معرض زلزله  و قنات قرار نگیرد  بیش از ۴۰ سال  است اما شرایط اقتصادی و سودی که در این حوزه وجود دارد باعث می شود که در بسیاری از مواقع باعث می شود که ساختمان ها زودتر تخریب و تعداد طبقات بیشتر ساخته شود. در صورتی که طرح تفضیلی اصلاح شود زمینه ساز افزایش طول عمر ساختمان می شود. مقررات ملی ساختمان شرایطی را طراحی کرده که ارائه  پایان کار ساختمان منوط به دریافت برچسب انرژی است که باید تمامی ساختمان ها حداقل قوانین  و مباحث رعایت انرژی را داشته باشد و این قانون از ابتدای امسال اجرایی شده است. 

این مقام مسئول در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص هزینه ساخت مسکن و افزایش ۶۰ درصدی تعرفه های ساخت وساز گفت: هزینه ساخت وساز طبق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان که در سال ۸۴ طراحی شده و برمبنای فرمول تعرفه های ساختمانی مشخص می شود. هزینه ساخت برای سال ۱۴۰۲ برای واحدهای یک تا دو طبقه متری ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و برای واحدهای بالای ۱۶ طبقه متری ۱۰ میلیون تومان شده است و اين به هیچ عنوان معقول نیست. درصدی از هزینه ساخت طبق جدول تعیین شده  به مهندسان پرداخت می شود که اکنون طبق این تعرفه ها ۲ تا ۲.۵ درصد گرفته می شود که با توجه به مسئولیتی که در حوزه ساخت دارند، بسیار کم است‌.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: قیمت واقعی ساخت کمتر از ۱۰ میلیون تومان نیست و برای ساختمان های بالای ۱۶ طبقه بین ۲۰ تا ۲۱ میلیون تومان است. شاخص هزینه های ساخت براساس سال ۸۴ است و بعد از ۲۵ سال مبانی تعیین تعرفه  تغییر می کند و بر اساس شرح خدمات و میزان ساعات حضور تعرفه ها تعیین می شود و این پیشنهاد به وزیر راه و شهرسازی داده شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان