ایجاد شاخص های استاندارد مصرف انرژی با کلی نگری و پرهیز از توسعه نامتوازن

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی ، دکتر مهدی اژدری مقدم  ، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و عضو کمیسیون انرژی و مصالح ساختمانی با بیان این که در حال حاضر در کشور ما یکی از مواردی که باید مورد توجه ویژه باشد، استاندارد سازی تجهیزاتی است که در حوزه مصرف انرژ ی در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد ، گفت :" یکی از حوزه های بزرگ مصرف انرژی در بخش سرمایش و گرمایش ،ساختمان هاست. در حال حاضر استاندارد مشخصی که قابلیت کنترل داشته باشد و مصالح ساختمانی بر اساس آن رتبه بندی شوند ، به صورت مدون و مشخص وجود ندارد و یا به آن توجهی نشده که در طولانی مدت می تواند بسیار آسیب رسان باشد. "

وی با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد مطابق با آیین نامه ها و دستورالعمل های خود که دیدگاه آنها بر اساس قدرت و استقامت تعریف می شودو در حوزه صرفه جویی در مصزف انرژی ورود نمی کند اقدام به اعطای استاندارد می کند، گفت : " از دیدگاه بهینه سازی  ، کل سیستم استاندارد سازی ، هم از نظر استقامت و مقاومت و هم مصرف انرژی و در راس همه اینها مقرون به صرفه بودن و استاندارد های موجود باید مورد بازنگری قرار گیرد . دراین رابطه با تکلیفی که اجلاس هفدهم مشخص کرده ، باید به گذشته برگشت و خصوصا ً درحوزه های تاسیسات سرمایشی و گرمایشی بازنگری هایی انجام دهیم. "

وی دیدگاه سنتی به ساختمان سازی را مورد نقد قرار داده و  اظهار داشت : " زمانی که صحبت از انرژی به میان می آید تنها خودرو ها مورد سوظن قرار می گیرند در حالی که مصرف انرژی درساختمان ها یک سوم کل انرژی مصرفی کشور است و بخش بسیار زیادی از این انرژی  به هدر می رود . علت این است که بسیاری از روشهای موجود سنتی است و دیدگاه روش های سنتی دیدگاه صرفه جویی در مصرف انرژی نیست وبیشتر پایداری و استقامت را در نظر دارد."

دکتر اژدری مقدم ورود به حوزه صرفه جویی در انرژی به معنای هزینه کردن اولیه دانست و گفت : "با وجود هزینه ای که صورت می گیرد  بر گشت سرمایه در طول زمان اتفاق خواهد افتاد واگر همانند بسیاری از لوازم و تجهیزات مورد استفاده ، ساختمان ها هم رده انرژی دریافت کنند و بر اساس این رده انرژی در قیمت گذاری و ارزیابی ها از هم متمایز شوندمی توان تاثیر مثبتی بر بازار مسکن گذاشت. "

وی عنوان کرد : " بحث بهسازی ساختمان ها از بحث های روز ساخت و ساز به شمار می رود و بهسازی عمدتاً ، تغییر کابری ها و حذف برخی دیوارهای جدا کننده عنوان می شود اما می توان در بهسازی این مطلب را نیز مد نظرقرار داد که ارتقای رده انرژی هم یک عامل بهسازی معرفی شود . اگر برای این مسئله هم تسهیلاتی در نظر گرفته شود ، گام بزرگی برداشته ایم. شخصاً معتقد هستم که ساختمان های ما به لحاظ استقامت و مقاومت شاید بیش از صد سال هم عمر می کنند ونمونه هایی با این ویژگی وجود دارند اما به دلیل جذابیت بازار ساختمان پس از مدتی تخریب می شوند که چنین ساختمان هایی را می توان با تسهیلات بهسازی حمایت کرد و به تبع آن از سرمایه های کشور نیز حفاظت نمود. "

این عضو شورای مرکزی تاکید کرد : " لازم است تاسیسات ساختمان خصوصاً موتور خانه ها مورد توجه بیشتری قرار بگیرند اما این مسئله دلیل براین امر نیست که بخش های دیگر مورد غفلت قرار گیرند . استاندارد سازی کلیه مصالح مصرفی در ساختمان ها یکی از راه هایی است که می توان مصرف انرژی ساختمان ها را به خوبی مدیریت کرد. حتی مهندسان ناظری که برای نظارت بر اجرای پروژه ها ، مسئولیت دارند باید بر استفاده از مصالح استاندارد تاکید کنند و در این خصوص آشنا ساختن جامعه مهندسان با مصالحی که مورد تایید هستند الزامی است . "

وی در پایان اضافه کرد : " برای به دست آوردن بهترین نتیجه باید تمام جوانب را در نظر گرفت و از بخشی نگری و توسعه نامتوازن خودداری کرد. اگر موتورخانه را به تنهایی به استاندارد برسانیم اما هدر رفت انرژی را ازبخش های دیگری داشته باشیم ، اهداف مورد نظر محقق نشده است."