مدیر و موسس لابراتور معماری و هوش مصنوعی دانشگاه علوم تحقیقات مطرح کرد

ورود هوش مصنوعی به صنعت ساختمان از دریچه معماری

رضا باباخانی، مدیر و موسس لابراتور معماری و هوش مصنوعی دانشگاه علوم تحقیقات گفت: با استفاده از هوش مصنوعی در طراحی پلان های معماری می توانیم استفاده از این فناوری را به صنعت ساختمان وارد کنیم.

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، رضا باباخانی، مدیر و موسس لابراتور معماری و هوش مصنوعی دانشگاه علوم تحقیقات، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه هوش مصنوعی شامل بخش نرم افزاری و سخت افزاری می شود، گفت: بخش سخت افزاری شامل دوربین ها، حسگرها و... می شود و بخش نرم افزاری نیز شامل اپلیکیشن ها، پلت فرم ها و ... است. اساس طراحی و استفاده از هوش مصنوعی در امور مختلف، ارزان شدن و سریع تر شدن آن امر است.

وی در پاسخ به اینکه کاربرد هوش مصنوعی در صنعت ساختمان را چطور ارزیابی می کنید، توضیح داد: بخش نخستی که می توان آن را دریچه ورود و کمک هوش مصنوعی به بخش ساختمان دانست، طراحی پلان های معماری به صورت عددهای تحت شبکه می تواند موجب شود تا از ابتدای امر، طراحی بخش های مختلف شامل مصالح مورد نیاز و مناسب، فرم سازه، سیستم برق و مخابرات، تاسیسات و ... به صورت علمی، دقیق و با کمترین خطا، مناسب با کاربری آن، انجام شود.

باباخانی با اشاره به اینکه با استفاده از هوش مصنوعی در طراحی پلان ها می توانیم استفاده از این فناوری را به صنعت ساختمان وارد کنیم، افزود: می توانیم تمام پروژه های ساخت را پیش از طراحی و نقشه کشی با استفاده از هوش مصنوعی بررسی کرده و نتیجه بررسی ها مطابق کاربری آن ساختمان، به صورت داده عددی درآورده و خروجی نقشه معماری ساختمان یا هر بخش دیگری را تهیه کنیم.

به گفته مدیر و موسس لابراتور معماری و هوش مصنوعی دانشگاه علوم تحقیقات، در بازطراحی ساختمان ها، با تصور اینکه کاربری آن ثابت بماند، می توان اصلاحات را در بخش های مختلف معماری، تاسیسات، برق و... داشته باشیم، اما از آنجایی کاربری برخی ساختمان ها به طور مثال از یک رستوران به مجتمع پزشکی ممکن است تغییر کند، بازطراحی بر اساس هوش مصنوعی می تواند با چالش رو به رو شده و هزینه مضاعف در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه اکنون هیچ اطلاعات دقیقی از فردی که بخش های مختلف ساختمان را می سازد، میزان و نوع مصالح استفاده شده در ساختمان و ... در شناسنامه ساختمان وجود ندارد، اظهار داشت: عملا در ساختمان های ما، رد پای عملیاتی وجود ندارد و ناظران بخش های مختلف تنها بر اساس اطلاعات کلی و رعایت استانداردهای حداقلی به امور ساخت نظارت داشته و می پردازند، در حالی که باید به شکلی باشد که انجام هر عملی در روند ساخت یک ساختمان، از ابتدا تا انتها به صورت دقیق و کارشناسانه مشخص شود و مسئولیت انجام آن نیز، شفاف باشد.