تشریح عملكرد گروه تخصصی معماری شورای مركزی در سال ۱۳۹۱

 به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، گزارش عملکرد گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال 1391 در لوح فشرده ارائه شده در اجلاس شانزدهم هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان منتشر شد که مشروح آن در ادامه می آید :

1- پیگیری عضویت عضو معمار یا شهرساز هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان هر استان در کمیسیون ماده 5 برای صیانت از هویت معماری و شهرسازی شهرها.

2- انجام مکاتبه با وزارت علوم، تحقیفات و فناوری برای پذیرش کنترل شده‏ی رشته‏های ساختمان حسب نیاز کشور و پیگیری موضوع تا حصول نتیجه.

3- ارسال نقطه ‏نظرات و پیشنهادهای سازمان‏های نظام مهندسی ساختمان استان‏های کشور در ارتباط با طرح‏های تفضیلی و جامع شهر و موارد مطروحه در کمیسیون ماده 5 که با حقوق شهروندی و قوانین و مقررات موجود مربوط می‏شود، به شورای مرکزی.

4- پژوهش برای دستیابی به اصول و مفاهیم بنیادین و نظری درباره معماری اسلامی _ ایرانی به منظور بهبود هویت معماری و دستیابی به معیارهایی برای اخذ تصمیمات اساسی و کلان در تأمین مسکن با توجه به فرهنگ سکونت و همچنین آسیب‏شناسی و نقد وضع موجود و بررسی علل و عوامل اغتشاش در معماری و شهرسازی امروز.

5- تدوین دیدگاههای راهبردی شهرسازی در بهبود معماری و محیط انسان ساخت، تأثیر انفجار جمعیت بر شهرهای موجود و بررسی احداث شهرهای جدید، بررسی توسعه شهرهای ایرانی در نیم قرن اخیر، بازشناسی تناسب فضاهای خصوصی سکوتتی و فضای خدمات همگانی و بررسی تأثیر نقش ضوابط و مقررات شهرسازی، بر معماری ساختمانها و دستیابی به ضوابط و مقررات لازم برای بهبود هویت معماری.

6- تهیه شرح خدمات مهندسان رشته معماری.

7- برپایی همه ساله‏ی همایش توسط شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در یکی از استان‏‏های کشور.

8- تأکید بر عدم ارائه خدمات مهندسی معماری توسط سایر رشته‏ها در صورت وجود مهندسان معمار در استان‏ها با توجه به اعمال ضرایب ظرفیت اشتغال به کار پیش‏بینی شده در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان به منظور جلوگیری از بی‏هویت شدن معماری و جلوگیری از اغتشاش در فرهنگ سکونت.

9- همایش ملی معماری و هویت با محوریت مسکن اسلامی- ایرانی با توجه به مصوبه هیأت عمومی سال نود، برگزار شد.

10- برگزاری اجلاس رؤسای گروههای تخصصی معماری در ارومیه، اصفهان و گرگان و پیگیری مصوبات آنها.

11- پیگیری صدور احکام اشخاص تعیین شده در جلسه گرگان.

12- پیگیری مفاد قطعنامه اجلاس پانزدهم مربوط به معماری.

13- طرح محورهای اصلی تأثیرگذار بر نحوه ی ارائه خدمات در رشته معماری

14- بررسی موضوع تشکیل کمیته های ارتقا سیما و منظر شهری در استانها

15- بررسی نحوه ی تقویت گروههای کنترل طرحهای معماری.

16- درج  بخشهایی از قطعنامه اجلاس پانزدهم در رشته معماری و قطعنامه رؤسای گروههای تخصصی گرگان، در سایت.

17- بحث در خصوص نحوه اتتخاب اعضای اصلی کمیته ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری متشکل از معماران و طراحان شهری .

18- پیگیری بابت حضور مهندس میثاقیان در جلسه گروه تخصصی شورا در راستای مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران.

19- عضویت مهندس لطفی زاده در کارگروه اصلاح آیین نامه اجرایی قانون.

20- بررسی و تدوین شرح خدمات مهندسین معمار.

21- بررسی تعیین قیمت خدمات رشته معماری.

22- بررسی راهکارهای نیل به سمت معماری ایرانی- اسلامی.

23-  بررسی شرح خدمات پیشنهادی گروه تخصصی شهرسازی.

24- عدم شرح خدمات مصوب و مشخص درخصوص سیما و منظر شهری در طرحهای منابع و تفصیلی.

25- مقرر شد همکاری مستمر میان گروه تخصصی معماری شورا و دفتر مهندس میثاقیان در دستورکار قرارگیرد.

26- با توجه به اشراف به مباحث جزییات اجرایی و تخصصی توسط مهندسین معمار، نحوه ی استفاده از خدمات معماران در بخش پراهمیت، پیچیده و کا ملاً تخصصی نظارت معماری در گروههای مختلف ساختمانی در استانها پیگیری و تصمیم گیری جدی برای جلوگیری از آسیبهای فراوان، صورت گرفت.

27- بررسی تأثیرات نا مطلبوب بر سلامت فردی و اجتماعی مردم، با توجه به تراکم روزافزون شهرها و ازبین رفتن فرهنگی سکونتی اسلامی- ایرانی و آلودگی های جسمی و روحی و هویت آشفته سیما و منظر شهرها و روستاها و  تأثیرات مخرب بر زندگی، سلامت روانی خانواده و رشد و شکوفایی کودکان و ایجاد بستر مناسب برای توقف زودتر این روند در کلیه شهر ها و سکونتگاههای کشور.

28- ایجاد شهرهای جدید با مطالعه آمایش سرزمین و با رویکرد معمارانه و مسیر مواجهه با افزایش جمعیت.

29- در مسیر حفظ و اشاعه فرهنگ سکونتی- اسلامی- ایرانی، تشویق به ساختمان خانه به جای آپارتمان در کلیه شهرهای خرد و کلان و حتی در روستاها به عنوان سکونتگاههای مولد.

30- عدم توجه به کیفیت معماری و بافتهای شهری در ضوابط موجود شهری و ارتباط بی جان و بی هویت فضاهای عمومی و راههای ارتباطی و تأثیر  نامطلوب بر سیما و منظر در خیابان‏ها و معابر و فضاهای شهری و تصمیمات غیراصولی کمیسیون های طرحهای تفضیلی با فروش تراکم.

31- دید صرفاً کمی در طرحهای جامع و تفصیلی، جایی برای معماری و هویت و شکل شهر و خاطره مکانی و تاریخی با توجه به ایده های ضرورتی و مترقی طراحان معمار و طراحان شهری باقی نگذاشته است و متأسفانه معماری امروز شهرهای ایران حتی اصول اولیه معماری و شهرسازی امروز جهان راهم ندارد.

32- پیشنهاد سرفصلی مشخص با موضوع معماری و مشکلات اجتماعی، روانی و فرهنگی ناشی از عدم توجه در برنامه ها و وظایف وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور جهت قانون برنامه ششم توسعه.

33- توجه به اشتغال مهندسی معمار و نقش کلیدی آنها در زیرساختهای فرهنگی و هویتی کشور.

34- توجه به تأثیر بی رویه امور اقتصادی و درآمد ناشی از فروش تراکم برای شهرداری ها و آسیب جدی به بافتهای شهری از این طریق.

35- در تنظیم برنامه ششم توسعه، بودجه مناسبی برای شهرهای دارای هویت ویژه و ارزشمند معماری ایرانی- اسلامی دیده شود تا فروش بیش از اندازه تراکم را در آن بافتها شاهد نباشیم.

36- برنامه ریزی به منظور توسعه پایدار با شناخت منابع و ارزش گذاری و اولویت بندی و در نهایت مدیرت صحیح انجام امور میسر خواهدبود که در رأس اولویت ها، منابع انسانی متخصص، به خصوص در مباحث شهری و هویت معماری، با توجه به جایگاه مهندسین معمار و طراحان شهری می باشد.

37- نقش سازمان نظام مهندسی در آموزش حرفه ای مهندسین معمار و شاغلان حرفه ساختمان می‏بایست به صورت ویژه دیده شود.

38- درنظرگرفتن تسهیلات ویژه برای همکاری با استاد گرانقدر جناب دکتر غلامحسین معماریان در زمینه تحقیق و تألیف کتابهای مربوط به بهسازی مقدس و مذهبی درخطوط بنایی بناهای دوران اسلامی ایران

39- پیشنهاد می شود با توجه به مقاصد اقتصادی ساخت و سازهای آپارتمانی و عوارض ناخوشایند اجتماعی، روانی و فرهنگی برای مردم جامعه، تمهیدات قانونی برای حمایت مالی و تسهیلات بانکی در ساخت و ساز بناهای مناسب سکونت و خانه های ویلایی، دیده شود.

40- درخصوص سازندگان دارای صلاحیت ساختمان، مباحث قانونی پیگیری شود.

41- پیگیری برخی اصلاحاتی مبحث دوم مقررات ملی در مدیریت خدمات مهندسی در شرایطی که کمبود مهندس معمار در محل وجود دارد، به منظور حمایت از افراد متخصص و تأثیرگذار در طراحی و لزوم توجه به هویت رشته ها صورت گیرد.

42- مذاکره در خصوص شرح خدمات مهندس معمار در خصوص کمیته ارتقاء سیما و منظر شهری.

43- تعیین استان برگزار کننده همایش معماری و هویت .

44- تعیین استان برگزار کننده اجلاس رؤسای گروههای تخصصی معماری .