رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان:

سامانه پایش مصرف انرژی ساختمان، راه اندازی می شود

مجتبی فرهمند، رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان، با اشاره به ایجاد الزام دولت جهت استفاده از برچسب انرژی در ساختمان ها از سال جاری، ادامه داد: بر همین اساس سامانه پایش مصرف انرژی با کمک مرکز تحقیقات مسکن  طراحی شده که قرار است به طور پایلوت در استان های داوطلب، ساختمان هایی مشخص شده و در این سامانه میزان مصرف انرژی آنها پایش شود.

مجتبی فرهمند، رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان درباره مهم ترین محور جلسه روز گذشته این کمیسیون، گفت: اصلی ترین موضوعی که روز گذشته مورد بررسی قرار گرفت، آموزش مدرسینی در حوزه انرژی به ویژه مطابق آخرین ویرایش مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، بود؛ در همین راستا، طبق هماهنگی میان بخش آموزش سازمان نظام مهندسی ساختمان، مرکز تحقیقات مسکن و دفتر مقررات ملی ساختمان، مقرر شد تا یک ماه آینده مدرسین ذی صلاح در این زمینه ساماندهی شوند.

وی با اشاره به ایجاد الزام دولت جهت استفاده از برچسب انرژی در ساختمان ها از سال جاری، ادامه داد: بر همین اساس سامانه پایش مصرف انرژی با کمک مرکز تحقیقات مسکن  طراحی شده که قرار است به طور پایلوت در استان های داوطلب، ساختمان هایی مشخص شده و در این سامانه میزان مصرف انرژی آنها پایش شود.

به گفته رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان، پس از آنکه به طور پایلوت، خروجی میزان مصرف انرژی ساختمان های معین شده مورد بررسی قرار گرفت، می توان این مولفه را به چک لیست نظارت وارد کرد. این اقدامات تا پایان امسال انجام شده و نقاط ضعف و قوت آن مورد پایش قرار گرفته و اصلاحات آن انجام می شود.

فرهمند با تاکید بر اینکه طبق مصوبه هیات دولت ساختمان هایی که از ابتدای امسال اقدام به ساخت آنها آغاز می شد، موظف به دریافت برچسب انرژی برای کسب مجوز پایان کار می شدند، اظهار داشت: از آنجایی که بررسی ابعاد مختلف و امکان سنجی اجرایی آن نیازمند واکاوی موشکافانه ای بود، اجرایی شدن این اقدام به سال 1403 موکول شد.

وی توضیح داد: سامانه پایش مصرف انرژی ساختمان در حقیقت زیرساختی برای اعطای برچسب انرژی ساختمان است. در همین راستا تفاهمنامه ای نیز میان وزارت راه و شهرسازی، نفت و نیرو به عنوان حلقه های اصلی مدیریت مصرف انرژی در صنعت ساختمان، انجام شده است تا چک لیست های نظارت بر اساس آن شکل گیرد.