رئیس گروه تخصصی برق سازمان نظام مهندسی ساختمان خبر داد

باید سهم برق خورشیدی در ساختمان ها را افزایش دهیم/شیوه نامه اجرایی مجریان ذی صلاح در ایستگاه آخر

مهرداد موحدپور، رئیس گروه تخصصی برق سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: تعرفه حامل های انرژی در ایران بسیار اندک است، همین قیمت پایین موجب می شود تا در برخی موارد مصرف کنندگان رغبتی برای استفاده از برق خورشیدی نداشته باشند؛ هرچند وزارت نیرو مشوق هایی را در راستای استفاده از برق خورشیدی در نظر گرفته، اما در عمل مشخص شده است این مشوق ها نتوانسته سازندگان ساختمان ها و البته ساکنین را به سمت استفاده از برق خورشیدی در ساختمان، سوق دهد. بنابراین به عنوان نهادی که نقش قابل توجهی در صنعت ساختمان ایفا می کنیم، لازم است تا با هم فکری تخصصی، راهکاری جهت ایجاد انگیزه و افزایش سهم برق خورشیدی در سبد مصرف برق بخش ساختمانی، را ارائه کنیم.

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، مهرداد موحدپور، رئیس گروه تخصصی برق سازمان نظام مهندسی ساختمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه در جلسه ای که امروز 25 دی 1402 برگزار شد، پنج محور موضوعی را مورد واکاوی قرار دادیم، گفت: امروز شیوه نامه اجرایی مجریان ذی صلاح را بررسی کرده و درباره آن تبادل نظر انجام دادیم. موضوع دیگری که این گروه تخصصی به آن پرداخت، مقوله تست و تحویل تجهیزات الکترونیکی در ساختمان بود.

وی ادامه داد: چگونگی به کارگیری انرژی خورشیدی در ساختمان های گروه ج و د به نحوی که جذابیت اقتصادی برای مصرف کنندگان ایجاد کند، یکی از مهم ترین مطالب مورد بررسی در جلسه امروز گروه تخصصی برق بود. البته در این میان الزامات نصب و راه اندازی ایستگاه های شارژ خودروی برقی نیز مورد واکاوی قرار گرفت.

این مقام مسئول با اعلام اینکه شیوه نامه اجرایی مجریان ذی صلاح آماده شده است و مراحل نهایی را طی می کند، اظهار داشت: مقرر شد تا کارگروهی جهت شیوه به کارگیری تجهیزات برق خورشیدی در ساختمان ها برای محیط های شهری و روستایی و همچنین راه اندازی ایستگاه های شارژ خودروهای برقی، متشکل از متخصصین کل کشور،  تشکیل شود و خروجی بررسی های این کارگروه در اختیار گروه تخصصی برق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان قرار گیرد.

به گفته موحدپور قیمت و تعرفه حامل های انرژی در ایران بسیار اندک است، همین قیمت پایین موجب می شود تا در برخی موارد مصرف کنندگان رغبتی برای استفاده از برق خورشیدی نداشته باشند؛ هرچند وزارت نیرو مشوق هایی را در راستای استفاده از برق خورشیدی در نظر گرفته، اما در عمل مشخص شده است این مشوق ها نتوانسته سازندگان ساختمان ها و البته ساکنین را به سمت استفاده از برق خورشیدی در ساختمان، سوق دهد. بنابراین به عنوان نهادی که نقش قابل توجهی در صنعت ساختمان ایفا می کنیم، لازم است تا با هم فکری تخصصی، راهکاری جهت ایجاد انگیزه و افزایش سهم برق خورشیدی در سبد مصرف برق بخش ساختمانی، را ارائه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اکثر روزهای سال در جغرافیای ایران، آفتاب مناسبی وجود دارد، تصریح کرد: در روزهای گرم سال، اغلب واحدهای نیروگاهی کشور تحت بار قابل توجهی قرار می گیرند و طبق آمار، پیک مصرف برق در روزهای گرم سال گذشته رقم 58 تا 65 هزار مگاوات در روز را نیز تجربه کرد که رقم اندکی نیست؛ این در حالی است که ظرفیت اسمی نصب شده برق کل کشور 85 هزار مگاوات است. اگر بتوانیم با استفاده از راهکارهای عملیاتی سهم برق خورشیدی را در صنعت ساختمان افزایش دهیم، بی شک کمک قابل توجهی به صنعت برق کشور کرده ایم که البته فواید زیست محیطی فراوانی نیز در پی دارد.