مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران؛

نظام قیمت گذاری تعرفه های حامل های انرژی باید اصلاح شود

محمد حسینی، مدیر برنامه ریزی تلفیقی و عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز ایران گفت: نظام قیمت گذاری تعرفه های حامل های انرژی باید اصلاح شود؛ این اصلاح باید با محوریت بنگاه های اقتصادی اصلی مانند واحدهای فولادی، ذوب آهن، سیمان، پتروشیمی ها و ... انجام شود چرا که ناترازی انرژی در ایران فزاینده است.

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، محمد حسینی، مدیر برنامه ریزی تلفیقی و عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز ایران، در نخستین نشست شورای سیاست گذاری کنفرانس بین المللی بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان و صنایع وابسته که به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شد، با تاکید بر اینکه در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی کمبود قوانینی وجود ندارد، اما متاسفانه خروجی عملیاتی چشمگیری در این زمینه وجود نداشته است، تصریح کرد: باید با دقت بررسی و ریشه یابی شود که چرا قوانین نوشته می شوند، اما کاربردی نمی شود، اما به جرات می توان گفت یکی از اصلی ترین دلایل چنین روندی، ارزان بودن تعرفه های حامل انرژی است که تقریبا رایگان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعرفه گازی که به واحدهای تجاری داده می شود برای هر مترمکعب، حدود 500 تومان، واحدهای مسکونی، 6 هزار تومان است؛ این در حالی است که میانگین نرخ هر مترمکعب گاز برای صادرات حدود 30 سنت است. واحدهای مولد و غیرمولد انتظار دارند همچنان از یارانه های سنگین گازی استفاده کنند، این درحالی است که ذخایر میدان گازی پارس جنوبی بی انتها نیست.

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر 75 میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه ها تحویل دادیم، اظهار داشت: نظام قیمت گذاری تعرفه های حامل های انرژی باید اصلاح شود؛ این اصلاح باید با محوریت بنگاه های اقتصادی اصلی مانند واحدهای فولادی، ذوب آهن، سیمان، پتروشیمی ها و ... انجام شود چرا که ناترازی انرژی در ایران فزاینده است و بنگاه های اقتصادی بزرگ باید هزینه اصلاح رویه ناترازی انرژی را بدهند چرا که عمده حاشیه سود این بنگاه ها به دلیل ارزان بودن نرخ انرژی مورد استفاده آنها است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران، اظهار داشت: ظرفیت تولید گاز کشور، محدود است. باید خروجی این کنفرانس به طور محدود پایش شده و نتیجه اقدامات انجام شده بررسی شود.