سخنگوی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان:

حق الزحمه مهندسین در مقایسه با مسئولیت آنها، ناچیز است

کیان حصاری، سخنگوی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: برای مهندسین دوره مسئولیت مشخصی وجود ندارد این در حالی است که در نظام فنی و اجرایی کشور برای پیمانکاران دوره مسئولیتی وجود دارد و پس از گذشت مدتی مسئولیتی متوجه پیمانکار نیست، اما مسئولیت برای مهندسین چنین نیست و بلند مدت است، این در حالی است که حق الزحمه مهندسین در مقابل چنین مسئولیتی، ناچیز است. البته به جرات می توان گفت این حق الزحمه اندک، موجب سهل انگاری مهندسین نیست و در صورتی که کمترین تخلفی را در بخش های مختلف ساخت یک ساختمان مشاهده کنند، بی شک اقدام لازم را انجام می دهند.

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، کیان حصاری، سخنگو و عضو هیات رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در گفتگو با رادیو ایران در سالگرد زلزله بم و روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی درباره نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان پیرامون کاهش تلفات جانی در حین بلایای طبیعی در صنعت ساختمان، گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکنون اقدامات موثر و زیادی را در راستای کاهش تلفات جانی ناشی از زلزله در حوزه ساختمان سازی انجام داده است که با مقایسه این اقدامات از سال های گذشته تاکنون و در نتیجه کاهش این تلفات جانی حین زلزله در بخش ساختمانی می توان به موثر بودن اقدامات این سازمان در این زمینه پی برد. به این ترتیب میزان تلفات جانی از زلزله بم تا زلزله اخیر در هرمزگان و نقاط دیگر کشور ، به طرز محسوسی کاهش داشته است؛ البته در برخی موارد شاهد دور زدن قوانین سازمان نظام مهندسی ساختمان و شکل گرفتن رخدادهای تلخی همانند متروپل آبادان هستیم.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان در راستای به روز رسانی دانش مهندسین و همچنین افزایش کیفیت ساخت و سازها، اقدام به طراحی و برگزاری همایش هایی در سراسر کشور کرده است تا به این ترتیب شاهد ارتقای فنی ساختمان ها در کل کشور باشیم.

حصاری با تاکید بر اینکه ارتباط مطلوبی میان این سازمان با وزارت راه و شهرسازی و همچنین شهرداری ها وجود دارد، افزود: سامانه یکپارچه سازی خدمات مهندسی طراحی شده است که به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرد؛ از سویی سازمان نظام مهندسی ساختمان در دوره نهم تلاش دارد تا شناسنامه فنی ساختمان را به صورت الکترونیکی در اختیار مالکین قرار دهد تا اطلاعات مختلف ساختمان از جمله طراح، ناظر، مجری، نوع مصالح استفاده شده، نقشه چون ساخت و ... هر ساختمان در اختیار خریدار یا هر فردی که نیاز دارد، قرار گیرد و قابلیت انتقال به فرد دیگری که متقاضی آن واحد ساختمانی است، قرار گیرد.

به گفته سخنگو و عضو هیات رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، شرح دقیق خدمات مهندسی تهیه و تدوین شده که هنوز به تایید نهایی نرسیده است.

**شورای انتظامی، پای کار رسیدگی به تخلفات احتمالی مهندسین

وی در پاسخ به اینکه آیا سازمان نظام مهندسی ساختمان مکلف به پاسخگویی در مقابل بی قانونی های احتمالی انجام شده است، توضیح داد: طبق ماده 17 نظام مهندسی ساختمان در هر استان یک شورای انتظامی وجود دارد که مسئول بررسی و رسیدگی به تخلفات احتمالی در بخش نظارت، طراحی، اجرا و ... است. البته در سطح کشور ، یک شورای انتظامی وجود دارد که در صورت نیاز به رسیدگی مجدد، پرونده ها به این شورای انتظامی مراجعه می شود. شورای انتظامی امکان قانونی صدور آرای انتظامی تا حد تعلیق و لغو پروانه کار مهندسین را نیز در اختیار دارد.

حصاری با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین چالش های جامعه مهندسین کشور، نبود ابزار قانونی لازم مهندسین جهت اقدام و اجرای قانونی در برابر تخلفات شکل گرفته در بخش طراحی، نظارت، اجرا و ... است، تصریح کرد: مهندسین در بخش های مختلف نظارت، اجرا و طراحی اگر با تخلف یا حتی چالش جدی رو به رو شوند، تنها می توانند تذکر داده و گزارشی از آن تخلف تهیه کرده و به ضابطین مربوطه تحویل دهند، اما خود، اهرم اجرایی جهت اقدام در مقابل بی قانونی یا تخلف را در اختیار ندارد.

این عضو هیات رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: برای مهندسین دوره مسئولیت مشخصی وجود ندارد این در حالی است که در نظام فنی و اجرایی کشور برای پیمانکاران دوره مسئولیتی وجود دارد، و پس از گذشت مدتی مسئولیتی متوجه پیمانکار نیست، اما مسئولیت برای مهندسین چنین نیست و بلند مدت است، این در حالی است که حق الزحمه مهندسین در مقابل چنین مسئولیتی، ناچیز است. البته به جرات می توان گفت این حق الزحمه اندک، موجب سهل انگاری مهندسین نیست و در صورتی که کمترین تخلفی را در بخش های مختلف ساخت یک ساختمان مشاهده کنند، بی شک اقدام لازم را انجام می دهند.

**از فناوری های نوین در صنعت ساختمان استقبال می کنیم

سخنگوی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه قطعا استفاده از مصالح استاندارد می تواند سطح ایمنی ساختمان را ارتقا دهد، افزود: ارتباط مطلوبی بین سازمان ملی استاندارد و سازمان نظام مهندسی ساختمان وجود دارد و ادارات کل استاندارد بطور معمول فهرستی از تولیدکنندگان مصالح مجاز را منتشر می کنند. البته مهندسین در بخش های مختلف به طور مجرا به کیفیت و استاندارد مصالح استفاده شده در ساختمان، نظارت می کنند.

حصاری با اشاره به اینکه رویکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان ارتقای کیفی مصالح مورد استفاده در ساختمان ها است، اظهار داشت: هرگونه فناوری یا مصالح استانداردی که در قالب یک پیوست یا الزام قانونی به سازمان نظام مهندسی ساختمان جهت استفاده، ابلاغ شود، بی شک مورد استقبال این سازمان قرار گرفته و در بخش های طراحی، نظارت، اجرا و ... مورد استفاده قرار می گیرد.