رئیس مرکز تحقیقات بتن مطرح کرد:

فقدان نیروی فن ورز، آفت صنعت ساختمان

مصطفی احمدوند، رئیس مرکز تحقیقات بتن گفت: آنجه جای خالی آن در بخش های تخصصی صنعت ساختمان حس می شود، نبود نیروی کار فن ورز است.

مصطفی احمدوند، رئیس مرکز تحقیقات بتن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین دغدغه های جامعه مهندسین عمران، کیفیت بتن مورد استفاده در صنعت ساختمان است، گفت: طی 25 سال گذشته با هدف بالا بردن سطح دانش عمومی جامعه درباره بتن و سازه های بتنی همایشی را برگزار می کنیم که امسال نیز بیست و ششمین همایش سالانه انجمن علمی بین المللی بتن – شاخه ایران و کنفرانس ملی سالیانه بتن و زلزله برگزار می شود. تلاش کرده ایم تا به وسیله برگزاری این همایش و کنفرانس طی سالیان گذشته، پیوند دو سویه و موثری بین بخش دانشگاهی و صنعت ساختمان ایجاد کنیم.

وی افزود: برای ساخت سازه های بتنی، 8 محور و 7 نظام نامه تدوین شده است که این همایش ها بر اساس همین محورها و نظام نامه ها، برگزار می شود. از سویی دیگر 48 استاندارد تدوین شده که در سال 94 به تایید سازمان ملی استاندارد نیز رسیده است که شامل استانداردهای لازم برای بتن آماده است.

احمدوند با تاکید بر اینکه کیفیت بتن تولیدی که مورد استفاده در ساخت و ساز است برای ما اهمیت ویژه ای دارد، اظهار داشت: آنجه جای خالی آن در بخش های تخصصی صنعت ساختمان حس می شود، نبود نیروی کار فن ورز است. این نیرو لزوما دانشگاهی یا در بخش کارگری نیست، بلکه نیرویی است که بخش تکنولوژی را به حوزه مهارتی وارد کرده  و با گذراندن دوره های مختلف مهارت فعالیت را کسب کرده است.

به گفته این مقام مسئول، در قرن اخیر رشد فناوری سرعت چشمگیری داشته و امروز تحولاتی که پیشتر طی 10 سال شاهد شکل گیری آن بودیم، اکنون در 6 ماه اتفاق می افتد و بخش های مختلف صنعت ساختمان را متحول می کند. این روند پیشرفت محدود به فضای بین المللی نیست و دامنه صنعت ساختمان ایران را نیز در بر می گیرد.

احمدوند با بیان اینکه نظام آموزشی کشور به سمت آموزش مهارت آموزی گام بر داشته است، ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد 90 درصد دانشجویانی که دوره های مهارتی را گذرانده اند با سهولت جذب بازار کار می شوند؛ این درحالی است که 88 درصد کارفرمایان نیز رغبت دارند تا از نیروی کار فن ورز استفاده کنند.