اولین اجلاس روسای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور در قزوین برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان،اولین اجلاس روسای سازمانهای نظام مهندسی سراسر کشور با محور بهینه سازی و بهره وری مصرف انرژی در ساختمانها با حضور حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، حسن فرهمند رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد، مصالح و محیط زیست شورای مرکزی، بهروز محمد کاری، رئیس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مهدی رجحانی معاون عمرانی استانداری و جمعی از مهندسان ناظر و فعالان عرصه ساختمان روز سه شنبه مورخ 1402/03/09 در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد.

محمد شعبانیان، رئیس نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در این همایش اظهارکرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در رشته‌های هفتگانه خود بیش از ۱۱هزار عضود دارد و بعنوان یکی از بزرگترین نهادهای تخصصی و مردم‌ نهاد استان توانسته در ارائه خدمات تخصصی به مردم و تحقق اهداف خود دستاوردهای موثری داشته باشد.

شعبانیان افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با همکاری مجموعه معاونت عمرانی، مدیرکل راه و شهرسازی و شهردار محترم قزوین توانسته‌ مصوبات خوبی داشته باشد و جایگاه واقعی خود را بعد از هشت دوره کسب کند.

او با اشاره به اینکه در هیات مدیره هشتم در خصوص مسائلی همانند کمیسیون، آموزش، امور سازمان و جایگاه هیات رئیسه تقسیم کار صورت گرفته است، افزود: در دو سال گذشته سه مرتبه افزایش تعرفه انجام شد و تعرفه خدمات سال جدید نیز برای اعضا اعلام می‌شود تا مهندسان خدمات بهتری به متقاضیان ارائه دهند.

شعبانیان در خصوص بحث پروژه های صنعتی و مجریان گفت: تاکید داریم تمامی ساختمان‌ها تا پایان کار، دارای مجری ذی‌صلاح شوند چون فرآیند بسیار خوبی را در ایجاد اشتغال و افزایش کیفیت ساختمان‌ها ایجاد می‌کند.

این مسئول با اشاره به این موضوع که کیفی‌سازی و ارتقای سطح خدمات و همچنین آموزش، از دغدغه‌ها و رسالت‌های اصلی مجموعه نظام مهندسی کشور است، توضیح داد: بحث آموزش به اعضای سازمان و کارگران به صورت جدی پیگیری می‌شود زیرا با آموزش درست می‌توانیم ساختمان‌هایی باکیفیت بالا را برای بهره‌برداران محترم کشور ایجاد کنیم.

او افزود: آموزش‌ها نسبت به سال‌های گذشته فعال‌تر شده و باتوجه به اتمام بیماری کرونا نیز آموزش‌های حضوری افزایش قابل توجهی داشته است و برای افزایش کیفیت این آموزش‌ها از اساتید کشوری دعوت به عمل می‌آید.

شعبانیان گفت: در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای انجام شد تا مهارت‌افزایی برای کارگران در مرحله اول انجام شود زیرا کارگران بازوی اجرایی مهندسی در اجرای پروژه‌ها هستند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان قزین در خصوص شناسنامه فنی ساختمان، اظهارکرد: تمامی مشخصات کارگران و مهندسان ناظر در شناسنامه ساختمان باید ثبت شود تا در صورت بروز مشکل بتوان از مسئولان مربوطه، آن مسئله را پیگیری کرد.

همچنین مجتبی فرهمند، رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد، مصالح و محیط زیست شورای مرکزی نیز در این همایش گفت: در کمیسیون انرژی مصالح محیط زیست که نزدیک به 5ماه از فعالیت آن می گذرد، 5کارگروه تشکیل شده است و کارگروه آموزشی نیز در بحث حوزه انرژی تمرکز دارد.

او افزود: با توجه به بخشنامه و آیین‌نامه هیات دولت مبنی بر الزام برچسب انرژی در پایان کار ساختمان‌ها، زیرساخت‌های آموزشی و اجرای آن به صورت جدی فراهم نشده بود که براساس پیگیری‌هایی که از سوی وزارتخانه انجام شد، بخشنامه‌ای را در خصوص صلاحیت آموزشی مدرسین و موضوع آموزش در بحث انرژی به استان ها ابلاغ شد که خوشبختانه در حال برگزاری است.

فرهمند گفت: بحث تقویت مدرسین ویژه انرژی از موضوعاتی است که در بحث آموزش در حال پیگیری می‌باشد و همانطورکه ویرایش جدید تبصره19 تفاوت بسیاری جدی با ویرایش قبل دارد، حتما لازم است که در این بخش تجدید نظر جدی صورت بگیرد که با همکاری وزارتخانه دوره‌های تکمیلی آموزش مدرسین تخصصی انرژی در آینده بسیار نزدیک دنبال می‌شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه یکی از کارگروه‌های بسیار مهم، کارگروه اجرایی شدن مبحث 19 مقررات ملی ساختمان می‌باشد، توضیح داد: اقدامات بسیار مهمی در این 5ماه انجام شد که مهم‌ترین آن یکپارچه‌سازی الگوهای خارجی در ساختمان‌ها است که تقریبا برای اقلیم‌های مختلف براساس مبحث19جمع‌بندی شده و در شرف ابلاغ است.

این مسئول ادامه داد: بعضی از استان‌ها کارشناسی‌های دقیقی از مناطق خود تنظیم کردند که امیدواریم کمتر از یک ماه آینده این الگوهای جاری را به استان‌ها ابلاغ کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد، مصالح و محیط زیست شورای مرکزی اظهارکرد: تفاهم‌نامه‌ای با شرکت ملی گاز در خصوص بهینه‌سازی موتورخانه‌ ساختمان‌های مسکونی و کاهش اتلاف انرژی‌ها در ساختمان‌ها صورت گرفت که امیدواریم از ظرفیت مهندسین نیز برای بهینه‌سازی موتورخانه‌های ساختمان‌ها استفاده کنیم.

فرهمند گفت: یکی دیگر از این تفاهم‌نامه‌ها با شرکت ملی توانیر در بحث برگزاری دوره‌های ممیزی انرژی برای ساختمان‌های دولتی و صنعتی است که توسط مهندسین انجام می‌شود و امیدواریم با این آموزش‌ها جامعه مهندسین بتواند نقش موثری را در بهینه‌سازی مصرف انرژی ایفا کند.

رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد، مصالح و محیط زیست شورای مرکزی در پایان بیان کرد: طرح همیار مدارس با موضوع ترویج فرهنگ‌سازی موضوع انرژی، طی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش در حال برنامه‌ریزی است تا بتوانیم این فرهنگ‌سازی را از طریق این طرح در مدارس عملیاتی کنیم.

در ادامه مهدی رجحانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان بزرگترین تشکیلات مردمی کشور است و با تدابیر این سازمان امیدواریم که از دغدغه‌های فنی عبور کنیم و جایگاه نظام مهندسی را افزایش دهیم.

او در خصوص موضوعات بهره‌وری انرژی، افزود: در مجموع موضوع انرژی از موضوعات مهم و ضروری کشور است که باید تدابیر مناسبی در خصوص مدیریت بهتر و کاهش هزینه‌ها اتخاذ شود.

رجحانی گفت: تا زمانی که قیمت انرژی ارزان است مشکلات حل نخواهد شد اما اگر قیمت سوخت و انرژی واقعی باشد می توان به حل مسائل امیدوار بود.

رجحانی گفت: آب و انرژی بسیار مهم‌ هستند و امروز عمده‌ مصارف انرژی در کشور در بخش مصارف خانگی است.

این مسئول ادامه داد: نزدیک به 70درصد از گاز کشور، صرف گرم شدن خانه‌ها می‌شود و علی‌رغم این که بزرگترین تولیدکننده گاز جهانی هستیم اما سهم صادرات گاز ایران بسیار کم است تاجایی که مجبور به قطع کردن خوراک گازی بخش‌های پتروشیمی می‌شویم.

او افزود: با رعایت بعضی از نکات در خصوص انرژی می‌توان کمک بزرگی به بخش صادرات کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که در سال گذشته با معاونت فناوری ریاست جمهوری درخصوص معرفی تیم‌های فناور در حوزه انرژی انجام شد، توضیح داد: در این زمینه سلسله فعالیت‌هایی شکل گرفت از جمله اینکه در بخش انرژی برق و گاز و در بخش صنعتی استان نیز کارگروه بهره‌وری تشکیل شد تا این تیم‌ها بتوانند ارزش بهینه‌سازی برای بهره‌برداران نهایی را افزایش دهند.

در پایان این همایش حمزه شکیب، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور قزوین در سخنانی اظهارکرد: سیاست کلی ما در شورای مرکزی بر این است که خدمات مهندسی را به بهترین شکل ممکن ارائه دهیم و در بحث پایداری‌ سازه‌ها و نوآوری در تاسیسات مکانیکی و شهرسازی و معماری، سازمان نظام مهندسی ساختمان را به جامعه معرفی کنیم.

او افزود: دستگاه‌های اجرایی باید در خصوص مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و کاهش مصرف انرژی پای کار باشند و در سیاست‌های کلان کشور نیز ایجاد یک برنامه جامع برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ضروری است.

شکیب در خصوص برچسب‌دار شدن ساختمان‌ها گفت: صدور برچسب انرژی برای ساختمان‌های بخش دولتی و خصوصی از جمله اقداماتی است که در دستور کار مسئولان مربوطه می‌باشد تا تامین زیرساخت‌ها به صورت جدی عملیاتی شود.

این مسئول ادامه داد: در این زمینه کشور چین می‌تواند الگوی بسیار خوبی باشد که با توجه به افزایش رشد صنعتی، مصرف انرژی و آلایندگی‌ها تمام تلاش خود را در خصوص بهینه‌سازی و مدیرت انرژی در ساختمان‌ها به کاربست تا با اقدامات علمی روند روبه کاهشی داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهارکرد: تمام تلاش خود را درخصوص مسائل جاری مانند بحث تعرفه، شناسنامه فنی، ملکی و ... را دنبال می‌کنیم و در نشست هیئت عمومی سازمان که در تیرماه برگزار خواهد شد تصمیمات خوبی خواهیم گرفت که مردم از دستاوردهای آن برخوردار خواهند شد.

شکیب تصریح کرد: خوشبختانه با نگاه ویژه ای که وزیر راه و شهرسازی به نظام مهندسی دارند امیدواریم بتوانیم اهداف و برنامه های خود را در عرصه صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی و کیفی سازی ساخت و سازها در این صنعت پیاده کنیم.

×