جلسه کمیسیون آموزش، پژوهش، آزمون و انتشارات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزارگردید





به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی ، جلسه کمیسیون آموزش، پژوهش، آزمون و انتشارات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان باحضور  دکتر جوان مجیدی، دکتر ترک زاده، دکتر زارع ، دکتر سرافرازی، دکتر کارگر، دکتر نیکخواه، دکتر جواهری، مهندس نوری و مهندس فرخی در روز سه شنبه برگزارشد.

دراین جلسه  دستور کار جلسه اعضای هر یک از کارگروهها گزارشی از فعالیت‏ها و اقدامات انجام شده ارائه نمودند:
ابتدا  دکتر سرافرازی گفت : ایجاد بانک اطلاعاتی اساتید دانشگاهها، بررسی سرفصل های آموزشی، انتخاب جمعی از اساتید جهت مشارکت و رایزنی در خصوص تدوین دروس مرتبط با صنعت ساختمان (از اختیارات 20 درصد دانشگاهها استفاده شود، تعامل و رایزنی با وزارت علوم از طریق اساتیدی که با وزارت علوم تعامل دارند، لیست رشته‏هایی که فارغ التحصیلان آن می‏توانند به سازمان نظام مهندسی وارد شوند تهیه و لازم است اعضای نظام مهندسی که اعضای هیأت علمی هستند شناسایی شده و جهت بررسی سرفصل‏های آموزشی و ارائه پیشنهاد و اصلاحات به دانشگاهها و وزارت علوم اقدام شود. 
همچنین مقرر گردید از سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها ضمن ارسال اطلاعات در خصوص مشکلات مربوط به سرفصل های آموزشی رشته‏های مختلف هفتگانه مهندسی از اعضای هیأت علمی دانشگاه عضو سازمان استعلام شود. 
مقرر گردید اطلاعات دریافتی از نمایندگان کمیته‏های آموزش سازمانهای استانها در اختیار آقای دکتر سرافرازی قرار گیرد تا بانک اطلاعاتی اساتید عضو سازمان مشخص و در خصوص استفاده از ظرفیت اختیارات هیأت‏های امنا در تغییر 20 درصد دروس و سرفصلها تبادل نظر و اتخاذ تصمیم شود. (آقای نظری و دکتر سرافرازی)
مقرر گردید با امضای  مهندس رجبی ریاست محترم سازمان نامه‏ای به وزارت علوم جهت گنجاندن مباحث مقررات ملی در سرفصل های دروس رشته‏های مرتبط با صنعت ساختمان و رشته‏های هفتگانه ارسال و آمادگی سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز در 

این خصوص اعلام شود. 
مقرر گردید اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاههای مادر که در تدوین مباحث مقررات ملی مشارت داشته‎اند توسط آقای دکتر سرافرازی شناسایی شود.
دکتر ترک زاده: دوره کارآموزی حداقل 6 ماهه جدی و زیر نظر سازمان نظام مهندسی برای متقاضیان ورود به حرفه اجرا و الزام شود. در کمیته مشترک وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان جهت آموزش مهندسان قبل از ورود به حرفه، عضوی از کمیسیون آموزش، پژوهش و انتشارات نیز حضور داشته باشد.
تجربیات استانهای فارس و قم در خصوص دوره کارآموزی توسط آقای دکتر زارع و مهندس نوری ارائه و مقرر گردید که جمع بندی نهایی در جلسه آینده تهیه و ارائه شود. آقای دکتر کارگر پیشنهاد دادند که پیش نویس نظام نامه مهندس کارآموز که توسط استانها تهیه شده مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و نقطه نظرات دوستان جهت نهایی کردن نظام نامه و اعلام به وزارت راه و شهرسازی اخذ شود.
آقای دکتر زارع در خصوص دوره‏های ورود به حرفه، دوره‏های ارتقاء پایه و آموزش مستمر مهندسان از بدو ورود به حرفه تا پایان، نقطه نظرات خود را ارائه و ضرورت بازنگری در دوره‏های ارتقاء پایه و تعریف دوره‏های آموزشی جهت مهندسین پایه یک را اعلام نمودند.
مقرر گردید نظام نامه کارآموزی توسط آقایان دکتر ترک زاده، دکتر زارع و دکتر کارگر نهایی و ارائه شود.
 مهندس نوری در خصوص آموزش مجازی نقطه نظرات خود را ارائه دادند و مقرر گردید در این خصوص نظام نامه تهیه و ارائه شود.
مقرر گردید نسبت به برگزاری دوره آموزشی و هم اندیشی مدرسین دارنده پروانه آموزشی با معرفی کمیته آموزش استانها دوره‏های ارتقاء پایه در استانها توسط شورای مرکزی برنامه ریزی انجام گیرد. مقدمتاً چهار دوره زیر به تصویب رسید:
1.مبحث 19 (بهینه سازی مصرف انرژی)جهت رشته معماری
2.آئین نامه طراحی ساختمان‏ها در برابر زلزله (استاندارد 2800) جهت رشته عمران
3.لوله کشی گاز طبیعی (مبحث 17) جهت رشته مکانیک
4.تأسیسات برقی ساختمانهای بلند مرتبه جهت رشته برق
مقرر گردید نامه ای به گروههای تخصصی در خصوص عناوین، سرفصل و تعداد ساعات و تعداد دوره‏های آموزشی جهت ارتقاء پایه مهندسان ارسال و نظر گروهها اخذ شود و به پیوست نامه نیز دوره‏های مصوب ارسال گردد.