آزمون های ورود به حرفه مهندسان ؛ کاردان ها و معماران تجربی در تاریخ ۲۲ و ۲۳ خردادماه ۹۳ برگزار شد

آزمون ورود به حرفه مهندسان و کاردانهای فنی ساختمان پنجشنبه 22 و23 خرداد 1393 بطور همزمان در سراسر کشور برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان ، همزمان با روز برگزاری این آزمونها دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی باتفاق مهندس تركان رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان ، دکتر مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان ، دکتر هوائی مدیر کل مقررات ملّی ساختمان وزارت راه و شهرسازی ، موذن رئيس سازمان نظام كارداني ساختمان و روسای سازمانهای نظام مهندسی و کاردانی ساختمان از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به عنوان یکی از محل‌های برگزاری آزمون در سطح تهران بازدید و از نزدیک در جریان روند برگزاری آزمون ها قرار گرفتند.


وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از حوزه آزمون اشاره کردند باید در حوزه مهندسی سخت گیری بیشتری انجام شود. به جهت شرایط اقلیمی و آب و هوایی کشور از لحاظ زلزله خیزی، وقوع سیل و آسیب پذیر بودن ساختمانها و همچنین از نظر انضباط شهری، مهندسین نقش بسیار مهمی دارند و به همین دلیل ما به این آزمونها اهمیت زیادی می‌دهیم و امیدواریم این حرفه را به سمتی هدایت کنیم که مهندسان رسالت اجتماعی خود را اضافه بر وظایف فنی خود به انجام برسانند.


مهندس ترکان رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز در این بازدیدگفت : مهندسان دارای پروانه فعالیت و صاحب امضاء باید از بهترین مهندسان باشند .


مهندس ترکان با اشاره به این موضوع که تنها بهترین و نخبه ترین مهندسان باید صاحب امضاء باشند ، بر آموزش های گسترده و آزمون های حرفه ای مهندسان تأکید کرد .


وی با تأکید بر این که هیچ کسی مخالف کارکردن مهندسان نیست گفت : مهندسانی که صاحب امضاء نیستند با مهندسان متخصصی که صاحب امضاء هستند همکاری کنند .


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه این موضوع در گذشته در دادن پروانه فعالیت در نظر گرفته نشده و امروزه بسیاری از مهندسان پروانه فعالیت و حق امضاء دارند گفت : باید وزارت راه و شهرسازی راهکاری پیدا کند تا فقط بهترین و برترین مهندسان حق امضاء داشته باشند .


وی افزود : وزارت راه و شهرسازی می تواند در مواقعی پروانه مهندسان تمدید می شود به آنها آموزش داده و از آنها آزمون بگیرد و یا هر راهکاری که صلاح بداند اعلام کند .


مهندس ترکان افزود : سازمان نظام مهندسی برای کمک به مهندسان و دانش افزایی ، می تواند آموزش های فراگیر در سطح کشور برگزار کند .


وی تأکید کرد : اگر چه آزمون بهترین روش برای انتخاب است ولی باید در کنار آن آموزش هم وجود داشته باشد .

در این بازدیدها همچنین دکتر مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان نیز علاوه بر ذکر مواردی در مورد وضعیت رشته‌ها و آزمونهائی که در ایام جاری برگزار می‌شود درخصوص نحوه برگزاری این آزمونها توضیحاتی ارائه کردند و همچنین به لزوم آمادگی داوطلبان با توجه به جدی بودن این آزمونها تأکید داشتند.

ایشان همچنین درخصوص اعتراضاتی که ممکن است داوطلبان نسبت به سوالات آزمون داشته باشند، اشاره کردند این اعتراضات توسط متخصصین حرفه‌ای و دانشگاهی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اگر پس از بررسی مشخص گردید اعتراضی وارد است، اصلاحات لازم صورت خواهد گرفت.

در این بازدید دکتر غلامرضا هوائی مدیرکل مقررات ملّی ساختمان توضیحاتی در زمینه روند برگزاری آزمونها ارائه و اظهار داشتند آزمونهایی که برگزار می‌گردد یکی از بزرگترين آزمونهای حرفه‌اي كشور محسوب مي‌شود، که در 7 رشته مهندسي در رشته‌هاي معماري، شهرسازي، عمران، تأسیسات مكانيكی، تأسیسات برقی، نقشه‌برداري و ترافيك، همچنین 6 رشته كارداني در رشته‌هاي معماري، شهرسازي، عمران، تأسیسات مكانيكی، تأسیسات برقی و نقشه‌برداري و يك رشته ويژه معماران تجربي برگزار خواهد شد، وی افزود: در آزموني كه روزهاي 22 و 23 خرداد برگزار شد ، در مجموع حدود 150000 نفر برای کسب صلاحیت‌های مختلف شرکت نمودند و داوطلباني كه حد نصاب 50 درصد را كسب نمایند، با رعايت ساير شرايط وارد بازار حرفه‌ای ساخت و ساز می‌شوند و می‌توانند فعاليت كنند.

 ایشان در ادامه خاطر نشان ساختند که حوزه ساخت و ساز بسیار با اهمیت می‌باشد و نباید اجازه داد افرادی که صلاحیت لازم را ندارند در این حوزه فعالیت نمایند و یکی از نکته هایی که در بخش ساختمان اهمیت دارد مسائل مربوط به طراحی، نظارت و اجرا است که افراد پس قبولی در این آزمان صلاحیت لازم را به دست می‌آورند تا بتوانند در جهت ارتقاء کیفیت ساخت و سازها در سطح کشور خدمات مهندسی را در حدود صلاحیت و ظرفیت خود انجام دهند.


خاطر نشان می‌شود نتایج این آزمونها حتی‌المقدور تا پایان شهریورماه امسال اعلام خواهد شد.

گزارش تصویری :

http://www.irceo.net/gallery.aspx?id=491