دوره توجیهی پیش از ورود به حرفه مهندسی برای مهندسان لرستانی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی ، دوره توجیهی پیش از ورود به حرفه مهندسی عصر پنج شنبه 12تیرماه با حضور مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی لرستان، معاون مدیر عامل سازمان عمران شهر خرم آباد، رئیس کمیته آموزش سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان، رئیس شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان و برخی اساتید دانشگاه در محل سالن همایشهای جهاد کشاورزی لرستان برگزار شد.

در این دوره یک روزه مباحثی چون آشنایی با قوانین راه و شهرسازی، الزامات اداری، قوانین مربوط به شورای انتظامی، ماده 35، تاسیسات و آشنایی با قوانین شهرداریها توسط کارشناسان ارائه شد.

علیرضا صادقی مدیر عامل سازمان عمران شهر خرم آباد در جریان برگزاری این نشست با اشاره به اهمیت آشنایی مهندسان ناظر با طرح های جامع و تفصیلی شهرها اظهار داشت: طرح جامع شهرهای استان در قالب یک کتابچه ضوابط وجود دارد که باید مهندسان با این ضوابط آشنایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی تکمیل کننده طرح های جامع و با جزئیات بیشتر است عنوان کرد: برخی از شهرهای استان دارای طرح جامع هستند ولی طرح تفصیلی ندارند.

وی همچنین با تشریح موارد مندرج در پروانه ساختمانی افزود: پروانه ای که همه مراحل آن طی شده باشد ولی فاقد تاریخ و شماره باشد اعتباری ندارد و باید مهندسان ناظر به این موضوع توجه کنند.

صادقی عنوان کرد: هر مهندسی که به طراحی و نظارت اشتغال دارد باید در تهیه نقشه های ساختمان خواسته مالک را دیده و این خواسته ها را با ضوابط طرح جامع، تفصیلی و در برخی موارد طرح هادی مطابقت دهد و راهنمایی های لازم را برای تهیه نقشه قانونی داشته باشد.

وی همچنین بر ضرورت رعایت ضوابط معماری و شهرسازی توسط مهندسان ناظر تاکید کرد و گفت: اگر نقشه ای مغایر ضوابط تهیه شود شهرداری نسبت به عودت نقشه اقدام کرده و این امر موجب تاخیر در روند کار می شود.

صادقی همچنین با تشریح مفاد و مندرجات شناسنامه ساختمانی عنوان کرد: تاریخ و شماره، شهرداری منطقه، نوع کاربری ساختمان، تاریخ اتمام عملیات ساختمانی، مدت اعتبار پروانه برای شروع کار، مشخصات ملک و مالک، ابعاد مالکیت و ... مواردی است که باید به طور دقیق توسط مهندسان ناظر چک شود.

وی با اشاره به کارکرد کمیسیون ماده 100 در شهرداری ها عنوان کرد: این کمیسیون کار کنترل بر ساخت و ساز و جلوگیری از تخلفات را انجام می دهد و یک اهرم اجرایی برای مقابله با تخلفات است.

صادقی از مهندسان ناظر خواست به طور مستمر گزارشهای مرحله ای خود را تسلیم شهرداریها کرده و ضمن ثبت گزارشها در دبیرخانه نسبت به گرفتن گواهی عدم خلاف در هر مرحله اقدام کنند و افزود: در صورتیکه گزارش تخلفات توسط مهندس ناظر در هر مرحله برای برخورد از سوی شهرداری داده شود قصور و اتهام از مهندس ناظر رفع می شود.