سمینار آموزشی واکاوی فنی فاجعه متروپل در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان : سمینار آموزشی واکاوی فنی فاجعه متروپل در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس طی روزهای 3 و 4 خرداد 1402 با مشارکت شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و با همکاری دانشگاه تربیت مدرس تهران، برگزار شد.

از جمله محورهای این سمینار می‌توان به حقوق مهندسی ساختمان، توسعه سیستم‌های سازه‌ای، بررسی فنی فروریزش ساختمان، به‌کارگیری استانداردها و مقررات ملی در طراحی معماری سازه‌ها، HSE و اصول ایمنی در ساختمان‌ها، ضوابط طراحی و اجرایی سقف‌های وافل، بررسی متروپل از منظر مقررات اجرایی و پایش سازه‌ها و ضرورت آن اشاره کرد.

دکتر حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ، مهندس علی کریمی آنچه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، دکتر حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، دکتر حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی، دکتر اقبال شاکری نماینده مجلس شورای اسلامی و دكتر محمود صفارزاده رئيس دانشكده مهندسي عمران و محيط‌ زيست دانشگاه تربیت مدرس ازجمله سخنرانان این همایش بودند.

دکتر حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اهمیت این سمینار گفت: این همایش در راستای واکاوی است تا درس‌هایی از این حادثه داشته باشیم. باید بررسی کنیم تا در چه زمینه‌هایی اشکال وجود دارد و برای رفع نواقص اقدام لازم را انجام دهیم.

وی افزود: ما باید تمام جوانب را بسنجیم و ببینیم در سازمان نظام مهندسی چه نقشی می‌توانیم در راستای کاهش حوادث داشته باشیم. در سازمان نظام مهندسی ساختمان تلاش می‌کنیم تا یک رویکرد جدید داشته باشیم و این رویکرد برپایه و اساس آموزش است و با بها دادن به آموزش و قرار دادن آن به‌عنوان محور اصلی کار، ما در سازمان می‌توانیم جایگاه تک ‌تک اعضای سازمان نظام مهندسی را در سطح کشور ارتقا دهیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: باید در ارتقای آموزش بتوانیم هنر و خلاقیت مهندسان را با هویت واقعی به جامعه نشان دهیم و امیدواریم بتوانیم خدمات شایسته‌ای به جامعه مهندسین و مخاطبین اصلی ما که مردم می‌باشند ارائه دهیم.

دکتر شکیب در ادامه خاطرنشان کرد: سؤال ما در حادثه متروپل این است که چرا سازمان نظام مهندسی در طراحی، نظارت و اجرا حذف شده و چه عواملی باعث شده است ساختار سازمان نظام مهندسی را از گردونه طراحی و نظارت حذف کنند و این نظارت و طراحی را به فرد یا افراد فاقد صلاحیت ارجاع دهند.

وی در پایان گفت: تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا جایگاه و شأن مهندسین را به جامعه برگردانیم و سازمان نظام مهندسی به‌عنوان یک مرجع تخصصی و علمی مورد اعتماد مردم قرار گیرد.

در ادامه دکتر حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در سخنانی اظهار داشت: ما در شهرداری تهران خود را به‌عنوان مرجع صدور پروانه ساختمان در جهت ارتقای ایمنی ساخت‌وسازها مسئول می‌دانیم.

به گفته این عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس: مقررات ملی ساختمان نیاز به بازتعریف جدید دارد و اگر این امر صورت نگیرد با چالش جدی مواجه خواهیم شد.

در ادامه دکتر اقبال شاکری نماینده مجلس شورای اسلامی در این سمینار گفت: فرایندها باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که مردم که بهره‌برداران نهایی هستند احساس رضایت کنند و مرجع صدور پروانه، حرفه‌مندان فعال در حوزه ساخت‌وساز و ناظران نیز از عملکرد خود راضی باشند.

وی اظهار داشت: حادثه متروپل چیزی به‌جز تعارض منافع نبود و مرجع صدور پروانه، حرفه‌مندان و ناظران اقدامی در این زمینه نکردند و لازم است تمامی مراجعی که در فرایند ساخت‌وساز یک ساختمان حضور دارند از موضوع تعارض منافع مبرا شوند و بتوانند در مواقع تخلف،‌ اقدام لازم را به عمل آورند.

گفتنی است در حاشیه این سمینار نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان با حضور فعالین این حوزه برگزارو از ایشان تقدیر شد.