گزارش مشروح سفر مهندس خرم به استان اصفهان؛

از دیدار با استاندار و پیشکسوت صنعت احداث تا افتتاح نمایشگاه در اصفهان

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در سفری چند روزه به استان اصفهان علاوه بر دیدار با استاندار، یکی از پیشکشوتان عرصه مهندسی صنعت احداث و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان این استان، در نمایشگاه تخصصی جامع صنعت ساختمان اصفهان هم حضور یافت.

به گزارش روابط عمومی سازمان، مهندس احمد خرم ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در سفری چند روزه به استان اصفهان، علاوه بر دیدار با دکتر سید رضا مرتضوی استاندار، مهندس منوچهر مومن زاده خولجانی از پیشکشوتان عرصه مهندسی صنعت احداث و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان این استان، در بیست و چهارمین نمایشگاه تخصصی جامع صنعت ساختمان اصفهان هم حضور یافت.

افتتاح نمایشگاه با حضور مهندس خرم
 
بیست و چهارمین نمایشگاه تخصصی جامع صنعت ساختمان اصفهان با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور آغاز به کار کرد. روبان این نمایشگاه توسط مهندس احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور چیده شد.
 
 مهندس خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در این مراسم گفت: وقتی ساختمان نمایشگاه بین‌المللی اصفهان را دیدم، ذوق زده شدم. دست طراح، ناظر، مجری و سازنده این بنای زیبا را می‌بوسم. اینجا در طی سه سال ساخته شده و واقعا در ساختمان سازی یک رکورد است.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: در صنعتی سازی ساختمان بسیار عقب هستیم و کمتر از ۵ درصد ساختمان‌های کشور را صنعتی می سازیم، درحالی که میانگین صنعتی سازی ساختمان در هر کشوری ۴۰ درصد ساخت صنعتی است.
 
مهندس خرم اظهارداشت: تا ۱۰ سال دیگر صنعتی سازی ساختمان به این نقطه خواهد رسید که از ساخت قطعات تا حمل بر سر پروژه و نصب نیروی انسانی دخالت ندارد و همه به صورت دیجیتال خواهد بود.
 
وی تصریح کرد: در ایران باید با تلاش، به این نقطه برسیم و با لشکر حدود ۶۰۰ هزاری مهندس در رشته های مختلف ساختمان این امکان وجود دارد، وقتی ما این نخبگان را جذب نمی کنیم، این نیروها توسط سایر کشورها جذب می شوند.
 
مطالبات نظام مهندسی از استاندار اصفهان
 
استاندار اصفهان و ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان در نشست مشترکی درباره مسایل مختلف گفتگو کردند.
 
دکتر سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان با مهندس احمد خرم، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور دیدار و گفتگو کرد.
 
مهندس خرم در این دیدار، مدیریت نتیجه‌گرا را لازمه حرکت موفق دانست و گفت: این شیوه مدیریتی ۱۴۰۰ سال پیش توسط پیامبر (ص) با این بیان که ملاک صحت و عدم صحت هر کاری نتیجه آن است، مطرح شده است.
 
وزیر اسبق راه و ترابری با اشاره به پیشینه اصفهان در معماری و ساخت و ساز، اظهارداشت: اصفهان در شهرسازی و زیربنا جلوتر از بقیه شهرهاست و دو کمربند حاشیه‌ای موجب نجات حمل و نقل آن و کاهش مسیر شمال – جنوب کشور شده است.
 
وی با اشاره به ظرفیت ۵۸۰ هزار نفری اعضای سازمان نظام مهندسی در کشور و 32 هزار نفری در استان اصفهان، بر بهره‌گیری از این ظرفیت در عرصه‌های مختلف و حل مشکلات زیست محیطی، فرونشست و آلودگی هوا و ساخت و ساز با عمر مفید بالای 100 سال تاکید کرد.
 
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: بهره‌گیری از این ظرفیت در ستاد مدیریت بحران، رئیس سازمان به زودی بعنوان عضو رسمی ستاد مدیریت بحران در خواهد آمد و بازوی توانای استاندار محترم و معاون عمرانی و کمک به مردم تبدیل خواهد شد.
 
وی همچنین خواستار تامین زمین با کاربری گردشگری برای تاسیس خانه مهندس به منظور خدمت رسانی به جامعه مهندسان استان اصفهان شد.
 
مهندس خرم با اشاره به فعالیت ۲۲ دفتر نظام مهندسی در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۰ دفتر در اماکن‌اجاره‌ای است که لازم است در تامین زمین و منابع آن اقدام ‌شود.
 
وی اضافه کرد که مسئولیت نظارت بر اجرای طرح های شهرسازی در قانون تبیین نشده است و به مکاتبه ای با وزیر راه و شهرسازی اشاره نمود که نظارت بر اجرای طرح های جامع تفصیلی و هادی را که مصوب شده است به سازمان های نظام مهندسی بسپارند.
 
وی همچنین با اشاره به کارگزاری بنیاد مسکن در طرح اقدام ملی مسکن در مناطق روستایی، بر اعلام ‌آمادگی سازمان نظام مهندسی برای مکان یابی و تصدی کارگزاری در برخی شهرک‌های مسکونی اطراف اصفهان تاکید کرد.
 
در همین حال،دکتر سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان در این دیدار گفت: گاهی برخی ناهمگونی‌ها در طراحی‌ها با بافت و فرهنگ یک منطقه وجود دارد و خلاء ‌هایی در این زمینه هست که باید این مسائل مدنظر قرار گیرد.
 
وی افزود: گاهی نگاه مهندسی ذیل اقتصاد فدا می‌شود ولذا ضروری است نظام مهندسی با پرهیز از حرکت ‌صوری در تهیه اعمال قوانین و مقررات در این خصوص توجه ویژه داشته باشد و اگر قوانین و مقرراتی وجود دارد در عمل به آن اهتمام ویژه داشته باشد.
 
مرتضوی اظهارداشت: گاهی در محافل علمی و در بین مردم جایگاه نظام مهندسی، وظایف و ظرفیت‌های این سازمان به خوبی شناخته شده نیست و لذا مردم‌ و مسوولان نمی‌توانند از این ظرفیت‌ به خوبی استفاده کنند.
 
وی تصریح کرد: در زمینه جمع آوری و بازچرخانی آب در مجتمع‌های بزرگ و امکان استفاده بهینه از آن اقدامات مناسبی صورت نگرفته است و سازمان نظام مهندسی می‌تواند با طراحی‌ها و آموزش‌ها در اماکن فرصتی برای جمع آوری آبهای زیرزمینی فراهم کند.
 
استاندار اصفهان به ضرورت مصرف صحیح سوخت و ذخیره انرژی اشاره کرد و گفت: نقش سازمان مهندسی در این عرصه بسیار مهم است.
 
وی همچنین با اشاره به وجود برخی از بافت‌های فرسوده در اصفهان، تصریح کرد: نیاز است سازمان نظام مهندسی در خصوص مقاوم سازی توجه بیشتری داشته و ترویج مناسبی در این زمینه صورت گیرد.
 
تقدیرنامه مهندس خرم به اعضای هیات مدیره
 
در ادامه این سفر،  مهندس خرم در جلسه تجلیل و تقدیر از اعضای هیات مدیره (سابق) دوره هشتم سازمان اصفهان شرکت و تقدیرنامه ای به آنها اعطا کرد.
 
در متن تقدیرنامه مهندس خرم، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خطاب به اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان آمده است: بلسلام و احترام؛ بی شک پیشرفت، ترقی و تعالی سازمان نظام مهندسی ساختمان در گرو تلاش و پشتکار دلسوزانه انسانهای مصمم، متخصص، تلاشگر، آینده نگر و خلاق است. 
 
بدین وسیله تلاش های ارزشمند و اهتمام شایسته جنابعالی در راستای اعتلای سازمان و پیشبرد اهداف قانون در دوره هشتم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان را ارج نهاده و توفیقات روز افزون شما را از درگاه خداوند متعال خواستارم.»
 
دیدار با مهندس پیشکسوت
 
مهندس خرم همچنین در این سفر با منوچهر مومن زاده خولجانی از پیشکشوتان عرصه مهندسی صنعت احداث که رکورد دار اتوبان سازی بلحاظ کیفیت و زمان کوتاه اجراست دیدار و گفتگو و برای او آرزوی توفیق کرد.