قطعنامه بیست و پنجمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان

با استعانت از خداوند متعال، بیست و پنجمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان به صورت فوق ­العاده، به استناد ماده­ ی 19 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و ماده­ ی 102 آیین­نامه اجرایی آن، در تاریخ 27 لغایت 29 بهمن­ ماه سال 1401 خورشیدی با دعوت شورای مرکزی و با حضور اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان­ ها در سالن همایش ­های هتل کریاس پالاس شهر میبد یزد برگزار شد.

اعضای حاضر ضمن سپاس و امتنان از حضور معاون محترم مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، معاون محترم عمران،توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، استاندار محترم یزد، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و تقدیر از تمامی برگزارکنندگان اجلاس، با توجه به اهداف تبیین شده شورای مرکزی دوره نهم، مباحث مطروحه در نشست­ های تخصصی رشته ­های هفت­ گانه و با در نظر گرفتن مطالبات اعضای فرهیخته سازمان، قطعنامه پایانی اجلاس را به شرح ذیل تصویب و صادر می­ نمایند:

  • 1- هیات عمومی در راستای ارتقای کیفیت ساخت و ساز و صیانت از حقوق بهره ­برداران، بر اجرای کلیه مباحث مقررات ملی ساختمان بالاخص مباحث 19، 20، 21 و 22 تاکید دارد.
  • 2- هیات عمومی ضمن تاکید بر رعایت اخلاق حرفه­ ای و مدیریت تعارض منافع در کلیه سطوح خدمات مهندسی، خواهان تدقیق مصادیق تعارض منافع و شفاف­ سازی در این زمینه می ­باشد.
  • 3- با توجه به ضرورت واقعی شدن حق­ الزحمه خدمات مهندسی و متناسب نمودن آن با مسئولیت و شرح خدمات رشته­ های هفت­ گانه، بر تدوین مبانی قیمت ­گذاری خدمات مهندسی در چارچوب ماده­ ی 117 آیین­ نامه اجرایی تاکید دارد.
  • 4- در راستای صیانت از حقوق مهندسان و بهره­ برداران، خواستار زمینه ­سازی برای اجرایی شدن بیمه تامین اجتماعی اعضا و بیمه تضمین کیفیت ساختمان می ­باشد.
  • 5- در راستای تحقق معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی، هیات عمومی خواهان عملیاتی شدن قانون حمایت از معلولین و سالمندان و بسترسازی برای بهره ­مندی از کلیه خدمات مهندسی رشته ­های هفت­گانه در تمامی نقاط کشور، اعم از ساخت و سازهای شهری، روستایی، شهرک­ های صنعتی و مناطق آزاد می ­باشد.
  • 6- با تاکید بر لزوم ایجاد اشتغال پایدار برای مهندسان در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، شرکت کنندگان در اجلاس بر زمینه­ سازی صادرات خدمات مهندسی تاکید می ­نمایند.
  • 7- اعضای حاضر در این اجلاس به منظور صیانت از حقوق مادی و معنوی مهندسان و بهره­ برداران ساختمان و همچنین حفظ سرمایه­ های ملی و جلوگیری از آسیب­ های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خواهان تغییر نگرش درآمد محور به تخلفات ساختمانی و تغییر رویکرد کمیسیون ماده صد قانون شهرداری­ ها می ­باشد.
  • 8- با توجه به نقش آموزش در ارتقای سطح دانش مهندسی، بهره ­مندی از فناوری­ های نوین در ساختمان و آشنایی با حقوق و تکالیف مهندسی، هیات عمومی بر ارتقای سطح آموزش مهارت محور در سازمان تاکید دارد.
  • 9- ضمن تاکید بر ابلاغ مبحث نقشه برداری، ایجاد وحدت رویه در ارایه خدمات طراحی، اجرا و نظارت نقشه برداری و افزایش تعرفه متناسب با مسولیت فنی و حقوقی مهندسان نقشه ­بردار اجتناب ناپذیر می باشد.
  • 10- ضمن تاکید بر ابلاغ مبحث مقررات ملی شهرسازی، ایجاد وحدت رویه برای اجرای کلیه خدمات شهرسازی در استان­ ها بالاخص خدمات نظارت شهرسازی ضروری است.
  • 11- توجه به شناسنامه فنی ملکی ساختمان، تدوین الزامات ضوابط نما و نیز مجری تمام کار برای پوسته ساختمان مورد تاکید قرار می ­گیرد.
  • 12- اجرای مبحث بیست سوم تحت عنوان الزامات ترافیکی مورد تاکید هیات عمومی می ­باشد.
  • 13- نظر به ضرورت حفظ منابع ملی و عملیاتی شدن قانون توسعه آب شرب شهری و روستایی، اصلاح الگوی مصرف (شامل اجرایی شدن آب خاکستری)، ممیزی انرژی ساختمان ­ها و ارایه پلاک گواهی انطباق انرژی را خواستاریم.
  • 14- با توجه به افزایش حجم و مسئولیت خدمات مهندسی برق در اثر گسترش روزافزون فناوری­ های نوین تاسیسات برقی ساختمان، افزایش تعرفه خدمات مهندسان برق ضروری است.
  • 15- از آنجا که بیش از نیمی از اعضای سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها، رشته عمران بوده، ضرورت توجه به اشتغال و تعریف صلاحیت های مضاعف در این رشته انکارناپذیر است، در همین راستا توجه به مجری ذیصلاح، مسئول ایمنی، نظارت مقیم، بهسازی لرزه ای، تخریب و گودبرداری و سازه نگهبان، خدمات آزمایشگاهی، بازرسی و نگهداری ساختمان و ... مورد تاکید است.

تاکید می ­نماید که دبیرخانه دایمی هیات عمومی، با تعمیق همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان، وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای مرتبط با صنعت ساختمان در راستای ارتقای جایگاه سازمان، نسبت به پی­گیری اجرای مفاد قطعنامه اهتمام ورزد.