متروپل ضايعه دور زدن قانون و ناديده گرفتن آن در ابعاد مختلف است

به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و با همکاری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی استان سمینار دو روزه واکاوی فنی فاجعه متروپل به میزبانی شهر مشهد، همزمان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان این سمینار که دارای امتیاز ارتقا پایه رشته‌های عمران، معماری و شهرسازی در تمام پایه‌ها و صلاحیت‌ها بود، در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 12 و 13 بهمن ماه در محل هتل نوین پلاس شهر مشهد با حضور بیش از 500 شرکت کننده از سراسر کشور و مسئولین کشوری و استانی برگزار شد.
در ابتدای این سمینار مهندس سینا صبری عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و دبیر همایش، ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان و تشکر از مدعوین و سخنرانان علمی این سمینار به بیان خلاصه‌ای از روند برگزاری این رویداد پرداخت و از تلاش و همکاری شورای مرکزی نظام مهندسی، اداره کل راه و شهرسازی و مجموعه نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در برگزاری این سمینار تخصصی تقدیر کرد.
عضو هیأت رئیسه نظام مهندسی كشور عنوان کرد: با توجه به رویکرد وزارت راه و شهرسازی و تعامل شورای مرکزی نظام مهندسی با مجموعه وزارت راه و شهرسازی امیدواریم شاهد اقدامات موثری در این دوره در مجموعه نظام مهندسی کشور باشیم.
مهندس صبری با بیان اینکه برگزاری اولين همایش متروپل در آبادان در آذر ماه سال جاري بوده و مسائل طراحی و اجراي سازه در آن مورد بررسي قرارگرفته بود افزود: بدليل لزوم بررسي‌هاي تكميلي تصمیم گرفته شد با افزودن موضوعات دیگر از جمله نظامات اداری، مسائل حقوقی و ضوابط شهرسازی و معماری نتایج تحقیقات گسترده متخصصان شورای مرکزی نظام مهندسی در موضوع متروپل را در استان‌های مختلف توسعه دهیم. وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با هم‌افزایی متخصصان و انتقال تجربه و درس گرفتن از این گونه رخدادها دیگر شاهد این حوادث دلخراش در صنعت ساختمان کشور نباشیم.
مهندس حسين بشير، رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي نیز ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان و مدعوین این سمینار ابراز امیدواری کرد تا واکاوی رخدادهای این چنینی و هم‌اندیشی متخصصان زمینه پیشگیری از این فجایع را فراهم کند. وي افزود: اگر مسائل فني و قانوني رعايت شود و از قوانین نظام مهندسي و مقررات ملي ساختمان عدول ننمايند و مصالح استاندارد استفاده شود و متخصصان در اجرای نکات فنی مصمم بوده و تسلیم فشارها نشوند، قطعاً می توان جلوي اينگونه فجايع را گرفت.

رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور نیز در این سمینار گفت: ۲۰۰ سال است كه در دنيا روي ساختمان‌ها فعاليت‌هاي تحقيقاتي مختلف و تبادل تجربه انجام مي‌شود. اين موضوع دستاوردهاي مناسبي تا كنون داشته است اما اینکه با وجود پتانسیل عظیم جامعه 600 هزار نفری مهندسان ساختمان در کشور بازهم شاهد رخدادهای دلخراشی مانند متروپل هستیم یعنی جامعه از پتانسیل فنی مهندسان به درستی استفاده نمی‌کند.
دكتر شكيب با بيان اينكه ساختمان متروپل به خاطر بار ثقلي‌اش فرو ريخته است، گفت: آنطور كه ديده شده در نظامات اداري عملا متخصصان حوزه ساختمان را حذف مي‌كنند. با اين حال سازمان نظام مهندسي كشور به دنبال آن است تا با تغييرات در برخي رويكردها، بتواند استقلال واقعي خودش را به دست آورد.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور در ادامه اظهار كرد: در حال حاضر دو رویکرد طراحي وجود دارد يكي مبنای مقررات ملي ساختمان است كه بر اساس آن تلاش مي‌شود تا ساختمان فرو نريزد و رویکرد جديد كه بيشتر در كشورهاي توسعه يافته در حال استفاده است بر اين اساس است كه علاوه بر ايمني، اقتصاد هم در نظر گرفته شود و اين همان موضوعي است كه در ايران هم بايد به كار گرفته شود. وي در پايان بيان كرد: وظيفه مهندسان اين است كه دستاوردهاي دانشگاهي و فناوری‌های به روز را در  طراحي، نظارت و اجرای ساختمان پياده كنند.
دكتر شكيب همچنين در بخشي ديگر از همايش به ارائه تخصصي موضوع توسعه سيستم‌هاي سازه‌اي براي مهندسان پرداخت.

مهندس حامد ماني فر، مديركل دفتر مقررات ملي و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی كه دیگر سخنران ویژه اين همايش بود عنوان كرد: ريزش ساختمان متروپل فاجعه‌اي بود كه به قيمت آبروي مهندسي كشور تمام شد. يك ساختمان عظیم ريزش كرده كه داراي جنبه‌های فني مختلفی است. در همه دنيا اتفاقاتي اینچنینی  را واكاوي مي‌كنند تا از تجربه‌ها براي بهبود توليد و مديريت توليد استفاده كنند تا جلوی تکرار حوادث گرفته شود. به همين جهت حادثه متروپل هم از لحاظ فني كاملا مورد بررسي قرار گرفت و نتايج آن هم در كتابي به همين نام چاپ شد.
وي با بيان اينكه متروپل ضايعه دور زدن قانون و ناديده گرفتن آن در ابعاد مختلف است، گفت: 3 مرحله بازديد بعد از فاجعه متروپل اتفاق افتاد كه نتيجه آن در قالب گزارشي براي كميسيون عمران مجلس ارائه شد.
مهندس ماني‌فر با بيان اينكه پروانه صادر شده براي متروپل داراي ابهامات زيادي بود، يادآور شد: در بررسي‌ها مشخص شد كه كار ساخت و ساز متروپل با يك دستور تهیه نقشه شروع شده است. از آنجايي كه شهرداري‌ها معمولا مشخصات فني را كنترل نمي‌كنند و صرفاً ضوابط شهرسازي و تراكم را كنترل مي‌كنند، شهرداري آبادان هم براي اين ساختمان پروانه صادر كرده است.
وی همچنين با بيان اينكه در بررسي و واكاوي فاجعه متروپل به دنبال مسائل فني بوديم و به دنبال مقصران موضوع نبوديم، اضافه كرد: اين ساختمان در مراحل مختلف با اشكالات فني زيادي روبه رو بوده است.
مهندس ماني فر در ادامه به بیان نتایج بررسي ابعاد قانوني و اداري اين فاجعه براي شركت كنندگان پرداخت.

مهندس يوسف زاده، مديركل راه و شهرسازي خراسان رضوي نيز در اين سمينار تخصصي اظهار كرد: دو روز پيش طرح‌هاي تفصيلي مشهد در شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور و به همت استانداري خراسان رضوي به تصويب رسيد. وي افزود: از اعضاي سازمان نظام مهندسي و ديگر دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز انتظار داريم تا در اجراي ضوابط اين طرح‌ها متعهدانه تلاش کنند.

شایان ذکر است طی دو روز این سمینار عناوین زیر توسط متخصصان و اساتید این حوزه ارائه شد و در پایان آزمون دوره ارتقا پایه برای شرکت کنندگان حضوری و مجازی برگزار شد.

1-حقوق مهندسی ساختمان (مهندس حامد مانی‌فر) 2- بررسی فنی حادثه فروریزش ساختمان متروپل (دکتر مائده ذاکرحسینی) 3- توسعه سیستم‌های سازه‌ای در ساختمان‌های کوتاه، میان و بلند مرتبه (دکتر حمزه شکیب) 4- بررسی متروپل از منظر مقررات اجرایی (مهندس علی کریمی آنچه) 5- بررسی ساختمان متروپل ازمنظر انطباق شهری ساختمان و پدافند غیرعامل (دکتر علی همایی‌فر) 6- مبانی گودبرداری، ژئوتکنیک و سازه‌های نگهبان (دکتر احسان سیدی حسینی‌نیا) 7- بکارگیری استانداردها و مقررات ملی در طراحی معماری سازه‎‌ها (دکتر جواد مومن‌آبادی) 8- ضوابط فنی و اجرایی اعضای سازه‌ای با مقطع مختلط (مهندس رضا رمضانی) 9- پایش سازه‌ها و ضرورت آن (مهندس رضا زمانیان)

در انتها سمینار آموزشی واکاوی فنی فاجعه متروپل با قرائت بیانیه توسط نماینده شورای مرکزی و با امضا برگزارکنندگان سمینار پایان یافت.

×