گفتگو با مهندس صبری به مناسبت روز جهانی شهرسازی

صبری عضواصلی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان: 

با تصمیم گیری مطلوب مهندسان، ساخت متوازن و متعادل شهرها میسر خواهد شد

سینا صبری عضو اصلی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در خصوص مهمترین برنامه های شورای مرکزی دوره نهم گفت:

همكاران ما در ادوار گذشته شوراي مركزي اقدامات بسيار خوبي را اغاز نموده اند و پيگيري هاي موثري تا كنون انجام پذيرفته است. در دوره نهم شوراي مركزي نظام مهندسي قصد داريم با استفاده از تجارب ارزشمند دوره هاي پيشين و خرد جمعي به جمع بندي و نتيجه نهايي برسانيم. از جمله اقدامات و اولويت هايي كه مد نظر مي باشد عبارت است از:

-تكميل مطالعات تدوين مبحث مستقل شهرسازي از مجموعه مقررات ملي ساختمان 

-پيگيري نهايي شدن بازنگري شرح خدمات رشته شهرسازي در موضوعات طراحي و نظارت شهرسازي و ابلاغ نهايي آن به استانها

-تنظيم مباني تعرفه و قيمت گذاري خدمات شهرسازي و ايجاد وحدت رويه در موضوعات صلاحيت ،ظرفيت و خدمات شهرسازي  در استانها با لحاظ نمودن شرايط بومي و اختصاصي

-پيگيري برگزاري منظم دوره هاي آموزشي جهت ارتقای دانش حرفه مندان شهرسازي در استانها از جمله برنامه های ما در دوره نهم شورای مرکزی می باشد.

 صبری در گفتگو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی در خصوص 

ارزيابي شما از ارایه خدمات شهرسازي در استانها بیان کرد:

بر اساس اخرين اطلاعاتي كه از استانهاي مختلف كشور دريافت گرديده وحدت رويه اي جهت ارائه خدمات وجود نداشته و طي اسيب شناسي اوليه اي كه انجام شده از دلايل اصلي عدم هماهنگي موجود، خلا وجود شرح خدمات بروز و دستور العمل هاي هماهنگ در موضوعات فرايند ارایه خدمات، تعرفه، صلاحيت، ظرفيت مي توان نام برد. همانطور كه عنوان گرديد ايجاد نظام نامه ها و فرايندهاي ارائه خدمات بصورت هماهنگ در استانها مي تواند در جهت رفع مشكلات پيش گفته بسيار موثر باشد 

صبری در پاسخ به این سوال که چقدر مباحث مقررات ملي ساختمان فعلي مي تواند پاسخگوی نیازهای شهر سازی باشد افزود:

در حال حاضر ٢٢ مبحث مقررات ملي براي تنها ٤ رشته منتشر گرديده به نحوي كه براي هر رشته و در موضوعات بسيار جزئي  چندين مبحث اختصاص داده شده است. متاسفانه علي رغم اهميت رشته شهرسازي كه در زمره رشته هاي مادر و جامع  در رشته هاي مهندسي طبقه بندي مي گردد و بستر اصلي ساخت ساختمانها، شهرها مي باشند تاكنون مبحث مستقلي به شهرسازي اختصاص داده نشده و در پاره اي مباحث اشاراتي مختصر و سطحي به موضوعات شهرسازي گرديده كه به هيچ وجه كفايت موضوعات مورد لزوم نمي‌باشد. با توجه به اهميت و گستردگي خدمات شهرسازي وفق جدول شماره ١٤ مبحث دوم مقررات ملي ساختمان ايجاب مي نمايد تدوين مباحث چند گانه موضوعات شهرسازي اعم از انطباق شهري ساختمان، انطباق كاربري اراضي شهري روستايي، تفكيك اراضي، سيما و منظر شهري، ملاحظات پدافند غيرعامل در شهرسازي و ساير خدمات كه بدليل طولاني شدن از ذكر عناوين انها خودداري ميشود، در دستور كار وزارت راه و شهرسازي و شوراي مركزي قرار گرفته و دستورالعمل هاي متناسب با موضوعات در قالب مباحث مقررات ملي ساختمان تهيه و تنظيم گردد.

صبری در پایان  در خصوص لزوم ارایه خدمات مهندسين شهرساز و ضرورت ايفاي نقش انها نیز خاطرنشان کرد:

شهرسازي به عنوان يكي از رشته هاي اصلي هفتگانه تعريف شده در قانون مصوب نظام مهندسي و كنترل ساختمان نقش بسزايي در افزايش كيفيت محل زندگي و سكونت شهروندان در محيط امن و ايمن ايفا مي نمايد. شهرسازي در حقيقت برنامه ريزي و طراحي براي همنشيني مناسب و بهينه كاربري ها، ساختمان ها و دسترسي ها در ساخت شهر مي باشد كه در مقياس كلان در طرح هاي توسعه شهري توسط مشاوران ذي صلاح شهرسازي  و در مقياس اجرايي توسط مهندسان شهرساز صاحب صلاحيت سازمان هاي نظام مهندسي تنظيم و در نهايت به مرحله ساخت و بهره برداري ميرسد. در حال حاضر شاهد حضور روز افزون با درصد رشد بالاي مهندس شهرساز داري پروانه اشتغال به كار حرفه اي با صلاحيت هاي طراحي و نظارت  در كشور هستيم كه پتانسيل  بالقوه جهت هدايت و توسعه ي متوازن  و ساخت مطلوب شهرها محسوب ميشوند. افزايش كيفيت محل زندگي و سكونت در شهرها از اهداف عاليه نظام بوده و در اهداف قانون نظام مهندسي به دفعات توجه به ضوابط و دستورالعمل هاي شهرسازي مورد تاكيد قرار گرفته است. با حضور موثر مهندسان شهرساز در مراحل تصميم سازي و تصميم گيري هدايت مطلوب و ساخت متوازن و متعادل شهرها ميسر خواهد شد و شاهد فراهم امدن بستري مناسب جهت رشد و شكوفايي شهروندان  در محيطي ارام و مناسب به دور از ناسازگاري ها و معضلات شهري خواهيم بود. توجه  به حفظ هويت و ارزشهاي ويژه شهري ،كاهش ريسك و هزينه هاي مواجه با مخاطرات طبيعي و مصنوع و همچنين بهره مندي از شهرهاي كارا و پاسخده با حضور و بهره گيري از خدمات مهندسين متخصص شهري امكان پذير خواهد بود.