سرپرست سازمان نظام مهندسی در جلسه شورای اسلامی شهر تهران درباره ساختمان‌های ناایمن تهران و همچنین حادثه متروپل آبادان گزارشی ارائه کرد

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حمزه شکیب درباره حادثه ساختمان متروپل آبادان گفت: هیچ قاعده و ضابطه‌ای در متروپل آبادان رعایت نشده است و سرمایه گذاران آن قدر قدرت داشتند که هیچ کس نتوانسته برود و نظارت کند و خارج از روال معمول ساختمان اجرا شده بود.

شکیب گفت: متروپل قبل از اخذ پروانه شروع به ساخت‌وساز کرده است و ساختمان هنوز به بهره‌برداری نرسیده بود که زیر بار یک دوم بار‌های ثقلی خود بوده است و متاسفانه هیچ سازوکار مناسب طراحی و اجرایی برای این ساختمان پیش‌بینی نشده بود.

وی در ادامه افزود: هزار ساختمان بلندمرتبه داریم که باید به صورت پایلوت برای آن‌ها مواردی را اجرایی کنیم تا اگر آتش سوزی در این ساختمان‌ها اتفاق افتاد بدانیم کدام طبقات فروریزش دارد و این اطلاعات را پس از احصاء در اختیار آتش نشانی‌های منطقه قرار دهیم تا سازه را بشناسند و در هنگام آتش سوزی مکانیزم فروریزش موجود باشد، البته این کار از قبل آغاز شده، ولی متاسفانه دنبال نشده است.

شکیب در ادامه گزارش خود به زلزله سرپل ذهاب اشاره کرده و ادامه داد: بیش از دو میلیون واحد در مسکن مهر ساخته شده که به لحاظ کمیتی کار بی‌نظیری است و‌ ای کاش در کنار این کمیت، کیفیت مورد توجه قرار می‌گرفت، در حال حاضر در نهضت ملی مسکن امیدوارم از کیفیت غافل نشویم. 

پس از صحبت‌های حمزه شکیب، مهدی چمران ریاست شورا در طرح سوالی از سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور گفت: زمین محل ساخت متروپل آبادان چگونه بوده و آیا می‌شده چنین ساختمانی با پی و فوندانسیون معمولی ساخته شود؟
شکیب در پاسخ به این سوال گفت: زمین آبادان احتمالا زمینی از نوع ۳ بوده که آب‌های سطحی در آن بالاست البته هنوز بررسی دقیق علمی انجام نداده‌ایم، قطعا می‌شود ساختمان‌های حتی بالاتر از تعداد طبقات متروپل ساخت، اما باید تمهیدات امنیتی لازم در نظر گرفته شود. وی ادامه داد: احتمالا فوندانسیون ساختمان نیاز به شمع داشته، اما این‌که رعایت شده یا خیر باید مورد بررسی قرار گیرد که در همین راستا تیمی تشکیل داده‌ایم تا این کار را انجام دهد.

شکیب در ادامه گفت: متروپل ابتدا برای ۹ طبقه طراحی شده، ولی برای این کار از افراد صلاحیت‌دار استفاده نمی‌کند و بعد سه طبقه اضافه می‌کند و برخی ستون‌ها را حذف می‌کند و سیستم سازه‌ای بسیار عجیبی را که در دنیا مشابه آن وجود ندارد، پیاده‌سازی می‌کند هیچ قاعده و ضابطه‌ای در آن رعایت نشده و متاسفانه این افراد آنقدر قدرت داشتند که هیچ کس هم نمی‌توانست برود و نظارت بکند و خارج از روال معمول این ساختمان اجرا شده البته در استان‌های دیگر هم موارد مشابه داریم که باید ان‌شاءالله این روند اصلاح شود.

×