دکتر آریان‌مهر رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان

به بهانه روز معمار با دکتر آریان‌مهر رئیس نظام مهندسی ساختمان استان لرستان در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های حوزه ساختمان دقایقی همکلام شدیم:

دغدغه های مهندسان معمار عضوسازمان چیست؟چه راهکارهایی برای آن وجود دارد؟

دغدغه های مهندسین معماردربه طور خلاصه در چند حوزه می باشد :1-طراحی 2-نظارت 3-تعرفه 4-عدم وحدت رویه درابلاغ شیوه نامه ها واجرای آنهادر سازمانهای کشور.

  • یکی از معضلات اصلی مهندسان معمار و سازمان نظام مهندسی در بخش طراحی معضل دو نقشه‌ای بودن طرح‌ها است که توسط بعضی از مهندسین و دفاتری که بدون داشتن پروانه فعالیت اقدام به نقشه‌کشی غیر از نقشه مصوب برای متقاضیان ساخت و ساز می‌کنند و منجر به تخلفات ساختمانی وافزایش مسئولیت‌ها و تخلف مهندسین می شوند دراین مورد نیاز به تعامل بین دستگاه‌های ذیصلاح صدورپروانه با سازمان نظام مهندسی جهت کاهش این معضل بزرگ در جامعه مهندسین می‌باشد و همچنین در هنگام بستن قرارداد طرح‌های توسعه شهری نیاز به حضورنماینده عضو معمار و شهرساز سازمان نظام مهندسی جهت استفاده از نظرات این تشکل حرفه‌ای در طرح‌های توسعه شهری می‌باشد زیرا نیاز شهروندان و مهندسین را بهتر از هرطیف دیگری از جامعه می‌دانند.
  • تهیه فرمت یکسان برای تهیه نقشه‌های معماری و بروز‌ کردن جزییات معماری متناسب با مباحث،‌ قانون و آیین‌نامه‌های ابلاغی و تطبیق آن با نقشه‌های سازه و تاسیسات، لذا توصیه می‌شود که کار نقشه‌های طراحی به صورت تیمی و هماهنگ با سایر مهندسین انجام و در کلیه سازمان‌های نظام مهندسی کشور به صورت یک فرهنگ تبدیل شود، امید است که با همکاری همه مهندسین طراح‌، ناظر‌، مجری و غیره شاهد ساخت و سازهایی با مشکلات کمتر و ساختمان‌هایی با کیفیت بالاتر باشیم.
  • ضرورت طراحی نما در راستای مصوبات شورای‌ عالی معماری و شهرسازی و تدوین هزینه‌های مربوط به طراحی ونظارت نما بطور مجزا.

امروزه طراحی نماهایی که فاقد ارزش و هویت معماری ایرانی اسلامی می‌باشد در ساخت و سازهای کشور با هزینه‌های گزاف درحال انجام است و هیچ‌گونه نظارتی بر آنها از سوی مهندسین طراح، ناظر و مراجع صدور پروانه نیست درصورتی که طراحی نمای ساختمان نشان دهنده شخصیت طراحی و کاربران است. وجود نمای ساختمان که منحصر به فرد و به طراحی آن به خوبی فکر شده باشد، می‌تواند ارزشمندی و هویت ویژه‌ای برای ساختمان و منظر شهری به ارمغان آورد.

  • یکی از مشکلات موجود در بخش نظارت مهندسین معمار، عدم وجود فرم یکسان گزارشات مرحله‌ای برای گروه‌های ساختمانی مختلف با توجه به اهمیت نقش ناظر معماری در هر یک از گروه‌ها است توصیه می‌شود جهت جلوگیری از عملکرد سلیقه‌ای درارسال گزارشات مرحله‌ای چارت ریز فعالیت ناظرین معماری براساس شرح خدمات تدوین و نسبت به یکسان سازی فرم‌های موضوع نظارت وابلاغ آن از سوی شورای مرکزی به کلیه استان‌ها اقدام شود.
  • ازدیگر مشکلات موجود مهندسین معمار با توجه به پیگیری‌های انجام شده عدم ابلاغ بعضی شیوه نامه‌ها ومقررات ملی که جزو شرح خدمات مهندسین معمار می‌باشد مانند تعیین حق الزحمه نما پیرو تدوین شیوه نامه طراحی نما ونقشه‌های اجرایی آن، لزوم وحدت رویه در وظایف معماری منطبق با مبحث 19مقررات ملی ساختمان لزوم اجرایی شدن مبحث 22وایجاد فرصت‌ها و تعریف صلاحیت‌های مضاعف جهت درآمدزایی مهندسین معماراست. متاسفانه علی‌رغم تدوین مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان‌، در بسیاری از ساخت و سازها اجرایی نمی‌شود . لذا توصیه می شود شورای مرکزی نقشه راه مناسبی را برای اجرای آن ترسیم و به کلیه استانها ابلاغ نماید

کاهش صوری‌ کاری در ارائه خدمات مهندسی و اصلاح وظایف سازمان نظام مهندسی از مطالبات مهندسین معمار می‌باشد.

با توجه به افزایش تعرفه خدمات مهندسی درسال جدید تعرفه وحق‌الزحمه مهندسان معمار را با توجه به شرح خدمات مهندسان این رشته چطورارزیابی می‌کنید؟

هر پروژه‌ای با کانسپت مهندس معمار شروع می‌شود و تا تایید آن از مراجع ذیصلاح صدورپروانه ساخت نیاز به صرف زمان و زحمات زیادی دارد و یک معمار بر روی چندین جنبه از پروژه طراحی و نظارت دارد. آنها باید بسیار سازمان یافته عمل کنند و بتوانند چند وظیفه را باهم انجام دهند. درپروژه‌های مختلف ساختمانی این معماران هستند که نظر نهایی رادرمورد زیبایی، عملکردو ارائه ایده‌های خلاقانه ارزشمند به دیگر مهندسان می‌دهند و تایید می‌کنند که ساختمان مورد پسند کارفرمایان قرارمی‌گیرد. اختلاف تعرفه معماری باتوجه به وظایف شغلی معمار و مسئولیت‌های معمار در قیاس با سایر رشته ها دیگر کم می باشد چه بسا رشته‌های دیگر که شرح خدمات آنها از رشته معماری کمتر است اما تعرفه آنها از رشته معماری بیشتر می‌باشد. لذا نیاز ضروری است درجهت تعیین تعرفه طراحی ونظارت معماری براساس شرح وظایف ومیزان مسئولیت ازکل رونداجرایی ساختمان در این دوره به نتیجه مطلوب برسیم.

درموردبیمه مهندسان لطفا توضیح بفرمایید؟

یکی ازمهمترین مطالبات مهندسان بعنوان بزرگترین تشکل حرفه ای کشور بیمه تامین اجتماعی می‌باشد زیرا تعداد بسیار زیادی از این اعضای حقیقی وحقوقی حرفه‌مند فاقد رابطه مزدبگیری می‌باشند باعنایت به متن تهیه شده قانون تامین اجتماعی مهندسین به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارایه شده و پس ازتصویب در این کمیسیون که درصحن علنی مجلس ارائه شده ولی متاسفانه تاکنون جزئیات اجرایی آن به تصویب نرسیده که نیاز به پیگیری جدی از ریاست و اعضای محترم شورای مرکزی داردکه امیدواریم با انتخاب اعضای شورای مرکزی درپیش‌رو شاهد اتفاقات خوب درشان جامعه مهندسین باشیم، دراصلاح پیش نویس قانون نظام مهندسی با برگزاری جلسات متعدد با حضورسرپرست محترم شورای مرکزی جناب دکتر شکیب و مشاور ایشان جناب مهندس فرج زاده‌ها با روسای سازمان‌های نظام مهندسی کشور به منظور هم‌اندیشی و استفاده از نظرات این تشکل حرفه‌ای برگزارشد که درفصل سوم ماده 28 قانون نظام مسئولیت حرفه‌ای و تضامین که در 9 بند تنظیم شده ودربند 8 این ماده سازمان استان مکلف است حسب درخواست اعضای حقیقی حرفه مند(اعضای دارای پروانه اشتغال) که فاقد رابطه مزد بگیری می‌باشند و از پروانه صلاحیت حرفه‌ای خود استفاده می‌کنند، آنان را بعنوان مشاغل حرفه‌ای جهت ثبت نام به سازمان تامین اجتماعی معرفی نماینداعضای مشمول بیمه فوق الذکرازتمام مزایای قانون تامین اجتماعی ،شبیه بیمه کارکنان دولت بهره‌مند خواهندشد و سازمان تامین اجتماعی ملزم به پذیرش وفق گزارش سازمان استان می‌باشد که امیدواریم با تصویب این بند در صحن علنی مجلس یک وحدت رویه دربیمه تامین اجتماعی برای مهندسان کشور ایجاد شود.