چاپ کردن این صفحه
  • کد خبر: 34586
  • یکشنبه, 19 دی 1400
گزارش مشروح سفر استانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به کرمان؛

مهندس خرم: مدیریت وظیفه گرا منسوخ است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در تازه ترین سفر استانی خود به کرمان رفت تا از نزدیک با مشکلات و مطالبات مهندسان این استان آشنا شود.  

به گزارش روابط عمومی سازمان، مهندس احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با استقبال رئیس و هیات رئیسه سازمان وارد استان کرمان شد تا از نزدیک با مشکلات و مطالبات مهندسان این استان آشنا شود.

در حاشیه این سفر استانی، مهندس خرم که نماینده ویژه رییس جمهور وقت در رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان بم در سال ۸۲ بود، به مناسبت پنجم دی ماه «روز ملی ایمنی در برابر زلزله» به این شهر رفت و از ارگ قدیمی بم بازدید کرد.
 
در همین حال، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در بدو ورود به استان کرمان در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری صدا و سیما مرکز کرمان حضور یافت و به بیان نقطه نظرات و خاطرات خود از زلزله بم در سال ۸۲ پرداخت.
 
وی در ادامه پس ار حضور در همایش ملی پیامدهای اجتماعی ناشی از زلزله، با نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور،  محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی، شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه،  مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی، زینی وند استاندار کرمان و غضنفر آبادی نماینده مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
 
مهندس خرم در ادامه سفر دو روزه استانی خود ضمن دیدار و گفتگو با تعدادی از مهندسین پیشکسوت، در جلسه با هیات مدیره، بازرسان، شورای انتظامی، مدیران سازمان نظام مهندسی کرمان حضور یافت. سپس از ساختمان های شماره 1 و 2 سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بازدید کرد.
 
بازدید از ارگ قدیم بم
 
مهندس احمد خرم در حاشیه بازدید از ارگ قدیم بم با بیان اینکه امروز سالگرد زلزله دلخراش بم و روز ایمنی در مقابل زلزله است، گفت: باید به مقررات ملی ( آئین نامه ۲۸۰۰ ویرایش چهارم) توجه ویژه ای کرد و در سراسر کشور ساری و جاری شود و مبنای طراحی، اجرا و نظارت قرار گیرد تا شاهد فاجعه ای مانند زلزله های بم، منجیل رودبار و کرمانشاه نباشیم.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر اینکه ساخت و سازها روی گسل ها صورت نگیرد، تصریح کرد: طراحی ها متناسب با کلاس زمین باشد و سازه ها براساس استانداردها انتخاب شود تا با زلزله ای به بزرگی پنج ریشتر ساختمان فرو نریزد.
 
وی در ادامه درباره کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز گفت: در کمیسیون ماده ۱۰۰ آمده است که وقتی ناظر یا شهرداری تخلف در ساخت و ساز دید می تواند گزارش دهد و جلوی کار را بگیرد. کلمه "می تواند" یعنی نباید اجازه ادامه کار را داد؛ مگر مملکت مسخره است که بنویسیم "می تواند برخورد بکند. استفاده از واژه می تواند به این معناست که تعطیل کردن عملی قانونی است.
 
مهندس خرم خاطرنشان کرد: خوشبختانه دولت و مجلس شورای اسلامی در صدد اصلاح قانون ماده ۱۰۰ هستند و اگر این قانون اصلاح شود، ناظر مکلف می شود به شهرداری گزارش دهد و شهرداری نیز مکلف به برخورد و تخریب می شود اما این برخورد باید در همان ابتدای کار اعمال شود، زیرا وقتی ساختمانی کامل شد دستور به تخریب آن منطقی به نظر نمی رسد.
 
وی، پیدا کردن اقتدار و سرعت عمل برای شهرداری را از ارکان مهم جلوگیری از تخلفات دانست و اظهار کرد: شاهدیم در برخی اوقات از زمان گزارش ناظر تا اقدام شهرداری حدود دو ماه طول می کشد و وقتی اقدام می شود که کار از کار گذشته است.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: اگر مامور شهرداری کوتاهی کرد، باید با او نیز برخورد شود و نباید طرح های جامع، تفضیلی و مقررات ملی ساختمان نادیده گرفته شود.
 
وی اظهارداشت: اگر موارد فوق را جدی نگیریم، همچنان تخلفات ادامه می یابد و شهرداری و سازمان نظام مهندسی نمی توانند جلوی تخلفات را بگیرند و با این اقدامات می توان ساخت و سازها را در کشور سامان داد.
 
در ادامه این سفر استانی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خطاب به طراحان و مسئولین گفت: طرح های جامع، تفصیلی و هادی را روی پهنه زلزله خیز طراحی نکنید.
 
مهندس خرم در همایش پیامدهای اجتماعی زلزله بم با یادآوری زلزله بم و خسارات وارده گفت: در پنج ساعت اولیه زلزله در بم حضور پیدا کردم و اولویت اول ما، امدادرسانی به زیر آوار مانده ها و رسیدگی به زخمی ها بود.
 
وی با اشاره به اینکه بخشی از فرودگاه بم در زلزله خسارت دیده بود، ادامه داد: برای انتقال زخمی های زلزله ۱۰ فروند هواپیمای مسافربری، صندلی هایش را باز کردیم و به انتقال زخمی ها به شهرهای دیگر اختصاص دادیم و در آن لحظه هیچ چیزی مهمتر از نجات جان زخمی ها نبود.
 
وزیر اسبق راه و ترابری اظهارداشت: مراسم کفن و دفن یکی دیگر از مشکلات آن روزها بود و امکان غسل و کندن قبر نبود، روزها هوا گرم بود و فوری اجساد متعفن می شدند لذا با بیل و بلدزر کانال می کندیم و کشته شدگان را دفن می کردیم.
 
وی از حضور ۴۵ روز خود در بم در زمان زلزله سخن کفت و افزود: تعداد کشته شدگان ۴۶ تا ۵۸ هزار نفر بود.
 
مهندس خرم با اشاره به صحنه های دلخراش زلزله بم، تصریح کرد: زلزله های دهه های اخیر به ما آموخت که اگر در مقررات ملی، استاندارد مصالح، بتن و فولاد دقت کنیم زلزله تلفاتش به طور چشمگیر کاهش پیدا می کند.
 
وی از پیامدهای خوب زلزله بم نیز سخن به میان آورد و تصریح کرد: زلزله بم تحولی در مردم، در سازمان نظام مهندسی، شهرداری ها و سایر دستگاه ها ایجاد کرد. اگر خوب طراحی، اجرا و آموزش می دادیم و افراد سودجو تخلف نمی کردند، شاهد این همه خسارات جانی و مالی در حوادث نبودیم. وی تاکید کرد: دقت کنید مردم را دچار مشکل نکنید و منافع مردم را جدی بگیرید.
 
مهندس خرم تصریح کرد: متاسفانه در طبقات پایین روی کلاس زمین دقت نمی کنیم و در اجرا از بتن و مصالح با کیفیت استفاده نمی کنیم و باید بازرسی فنی داشته باشیم.
 
وی به تخلفاتی که در مسیر ساخت و سازها صورت می گیرد، اشاره کرد و افزود: متأسفانه بعضی از ناظران به نحوه اجرای مقررات دقت نمی کنند و بعضی از مجریان صوری کاری می کنند و مصداق تخلف را روشن و برخورد جدی نکردیم و بستر تخلف نکردن و سالم زیستن و شفاف سازی ایجاد نکردیم.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار کرد: ۲۵ سال است که قانون مقررات ساختمان داریم اما باری به هر جهت آن را اجرا می کنیم.
 
وی با تاکید برآنکه علمی و درست با مسائل و قضایا برخورد شود، عنوان کرد: صنعتی سازی را جدی بگیرید؛ ما هفت سال پیش به وزیر اسبق راه و شهرسازی پیشنهاد دادیم با مشارکت بخش خصوصی و ... طرح جامع مسکن و صنعتی سازی را تدوین کنند اما جدی گرفته نشد.
 
دیدار با استاندار و نماینده مجلس 
 
در ادامه مهندس خرم با استاندار کرمان و نماینده مردم چهار شهرستان شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در این دیدار اظهار کرد: حق الزحمه مهندسی خدمات در دنیا ۵ تا ۸ درصد است این درحالی است که در ایران کمتر از نیم درصد است.
 
 وی اظهار داشت: در مراکز استان ها مجموعه ای را تحت عنوان "خانه مهندس" در نظر داریم که ساخته شود. برهمین اساس یک قطعه زمین برای این مهم در کرمان در نظر گرفتیم که انتظار می رود هرچه سریع تر راه اندازی شود.
 
مهندس خرم، تعداد مهندسین کرمان را ۱۳ هزار نفر اعلام کرد و افزود: زمین در اختیار مهندسان فاقد مسکن قرار دهید.
 
وی همچنین نرخ بیکاری جامعه مهندسین ساختمان را حدود ۶۰ درصد عنوان کرد و گفت: متأسفانه برای این قشر فرصت شغلی تعریف نکرده ایم.
 
مهندس خرم، شفافیت را راه برخورد با تخلفات دانست و اظهار کرد: نظام مهندسی را در طرح توسعه استان مشارکت دهید و به بخش خصوصی اعتماد کنید.
 
علی زینی وند استاندار کرمان نیز در این دیدار گفت: نظام مهندسی ساختار قوی دارد و بیش از این باید نقش ایفا کند و حق استان کرمان است که در این عرصه پیشرو باشد.
 
خاطرات زلزله بم در گفتگوی رسانه ای
 
در همین حال،  مهندس خرم در گفت‌و‌گوی رسانه‌ای با محوریت ایمنی و مقاوم‌سازی ساختمان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره جان باختگان زلزله بم، گفت: زلزله دی ماه 1382 بم تلفاتش تا 50 هزار کشته در ماه های اول زلزله اعلام می شد.
 
وی زلزله بم را یک زلزله مهیب دانست و بیان کرد: وضعیت به گونه‌ای بود که انجام غسل و خواندن نماز میت امکان‌پذیر نبود.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با یادآوری زلزله‌های مخرب چند دهه اخیر ایران اظهار کرد: زلزله رودبار به بزرگی 7.4 ریشتر جان حدود 40 هزار نفر را گرفت و آن زلزله دست کمی از زمین لرزه بم نداشت اما در بم نقطه‌ای کشته و زخمی داشت ولی در رودبار در سطح گسترده‌ای خسارات جانی و مالی وارد کرد.
 
وی با بیان اینکه زلزله کرمانشاه به بزرگی 7.3 ریشتر خسارات جانی و مالی زیادی به بار نیاورد، ادامه داد: بزرگی زلزله بم 6.6 ریشتر بود و علت تخریب بالای آن در ساخت‌وسازهای غیرمقاوم و سنتی و بدون نظارت کافی بود.
 
خرم با بیان این مطلب که این زلزله‌ها به نظام مهندسی نهیب زد که به نظارت و مقاوم‌سازی بپردازند، تصریح کرد: نظارت دقیق و حساسیت در اجرای مقررات بسیار تعیین کننده است و اگر یک دهه با دقت بر ساخت و سازها نظارت دقیق و طراحی درست داشته و مدیران با صوری کاری  برخورد جدی داشته باشند، وضعیت بسیار بهبود پیدا می کند.
 
وی افزود: در 20 سال گذشته اتفاقات مبارکی در ساخت و ساز افتاده و کیفیت ساختمان‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تشریح آمار تلفات زلزله‌های چند دهه اخیر گفت: ایران در 40 سال گذشته با حدود 100 هزار کشته در مقام اول تلفات دنیا قرار دارد. باید به خودمان بیایم هرچند اقدامات زیادی صورت دادیم اما کار باقیمانده زیادی داریم و سوال این است که آیا نمی توانستیم بهتر از این کار کنیم؟ آیا نمی توانستیم با شتاب بیشتری به راه حل های اصولی برسیم؟ می توانستیم و کارهای مثبت را خیلی با تانگو به آهستگی انجام می دهیم.
 
وی با اشاره به سرعت کار چینی ها در ساخت و ساز مقاوم اظهار کرد: اکنون قصد احداث چهار میلیون مسکن داریم که به چینی ها متوصل می شویم درحالی که ما دانش، تکنیک، بستر و ابزار آن را داریم و در حال حاضر فقط در تهران 30 اسکلت ساز و فلزکار بسیار معتبر داریم که آماده کار کردن هستند بنابراین زمینه ساخت سالانه 100 هزار واحد تونلی در کشور فراهم است اما بخش خصوصی نیاز به حمایت دولت دارد.
 
مهندس خرم، ساخت مسکن روی گسل را مساله نو ندانست و تصریح کرد: در این سه‌چهار دهه در یک دهه آن 127 برج در تهران پروانه ساخت دادیم و ساختیم و اگر زلزله بالای 6 ریشتر همه این برج ها را تخریب می کند و عجیب تر از آن این است که همه تلاش کردند که این مساله مخفی بماند و به اطلاع مردم نرسد و حداقل باید اصلاح کرد و می توان برجی که روی گسل ساخته شده، مقاوم سازی کرد.
 
وی افزود: این مساله دادن پروانه ساخت از طریق شهرداری تهران روی گسل در دولت مطرح شد منتهی قرار ما این نیست که قانون و مقررات را محکم بگیریم و در زمینه زمین و مسکن و ساختمان از ابتدای انقلاب یکسری تصامح و تساحل دیده می شود.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درباره مبحث 22 ساختمان نیز گفت: مبحث 22 شامل بهره برداری، نگهداری و تعمیرات می شود و تا کنون در کل کشور این مبحث تعطیل بوده است و در دوره هشتم نظام مهندسی ساختمان یک ستاد برای این موضوع تشکیل دادیم و نقشه راه ان را تهیه کردیم و اکنون هشت استان به صورت پایلوت کار می کنند.
 
وی از عملیاتی شدن مساله مبحث 22 از ابتدای سال آینده خبر داد و اظهار کرد: نگهدای خوب و تعمیرات به موقع عمر ساختمان را افزایش می دهد متاسفانه عمر مفید ساختمان ما از 30 سال در دهه 50 اکنون به حدود 25 سال رسیده است این در حالی است که کشورهای پیشرفته عمر مفید ساختمان ها را به حدود 100 سال رسانده اند.
 
مهندس خرم بر لزوم دقت در مبانی اصول تاکید کرد و افزود: وقتی کشور صنعتی ساز می شود که حداقل 40 درصد ساخت و ساز آن صنعتی باشد اما اکنون زیر 5 درصد هستیم و همچنین در ساخت و ساز به روش سنتی باید به مبانی و اصول دقت کنیم.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: اکنون حدود 580 هزار مهندس در کشور داریم که عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند و برای حدود 150 هزار نفر آنها فرصت شغلی تعریف شده و مابقی بیکار یا در شغل های غیرمرتبط فعال هستند.
 
وی در ادامه از طرح جهش مسکن سخن به میان آورد و گفت: طرح جهش مسکن مستلزم مشارکت با بخش خصوصی و مستلزم سپرده‌گذاری دولت و تامین تسهیلات بیشتر است.
 
مهندس خرم بیان کرد: حق الزحمه مهندسی خدمات در دنیا 5 تا 8 درصد است؛ این درحالی است که در ایران کمتر از نیم درصد است.
 
مدیریت وظیفه گرا منسوخ است
 
در ادامه این سفر استانی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در جلسه هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان کرمان حضور یافت و خطاب به اعضای نظام مهندسی گفت: نمی خواهند نهادهای مدنی باشند ولی شما مصرانه پای این نهاد بایستید و برخوردها شما را دلسرد نکند.
 
وی، نهادهای مدنی را پایه دمکراسی دانست و بیان کرد: اگر این نهادها از بین بروند، دمکراسی نیز از بین خواهد رفت.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خطاب به جامعه مهندسین گفت: باید جدی وارد صحنه شوید و پیگیر اصلاح قوانین باشید و از اختیارات و وظایف قانونی خود دفاع کنید در غیر این صورت فاتحه سازمان های نظام مهندسی خوانده شده است.
 
مهندس خرم بیان کرد: معتقدم هیات مدیره های جدید محکمتر، منطقی تر و اصولی تر کارها را پیش خواهند برد. وی عنوان کرد: با آسیب شناسی چالش ها و برنامه ها را مشخص کنید و برنامه های کلان را عملیاتی و به طرح و پروژه تبدیل کنید.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بر لزوم تعامل این نهاد با سایر ارگان ها تاکید کرد و افزود: به سرعت منابع جدید درآمدی را تعیین کنید.
 
مهندس خرم راه اندازی بیمه تضمین کیفیت و مسئولیت را از منابع جدید درآمدی دانست که تاثیر اساسی در عمر مقاوم سازی دارد. وی گفت،:اگر به درآمدها خدشه وارد شود، خدمات مهندسی ترمز می کند و کشور توان تحمل این ایست را ندارد و باید روز به روز خدمات مهندسی گسترده تر شود.
 
در این سفر، مهندس غلامحسين عسكرى رئيس اداره نظارت و ارزيابى عملكرد استان‌ها، مهندس سيف الله على‌نيا امين مالى شوراى مركزى، دكتر طاهر كيافر عضو هيات رييسه شوراى مركزى و مهندس كميل صرامى مدير روابط عمومى سازمان، مهندس احمد خرم را در كرمان همراهی ‌کردند.
 
برای مشاهده گزارش تصویری به لینک زیر مراجعه کنید: