همزمان با روز جهانی شهرسازی؛

گزارش عملکرد یکساله گروه تخصصی شهرسازی ارایه شد  

جلسه گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی هجدهم آبان ماه جاری مصاف با روز جهانی شهرسازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان، جلسه گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی هجدهم آبان ماه جاری مصاف با روز جهانی شهرسازی با دعوت از اعضای هیات مدیره رشته شهرسازی کلیه استان ها در محل سازمان نظام مهندسی ساختمان تشکیل شد.

 در این جلسه ضمن خیر مقدم به مهمان ها و تبریک روز جهانی شهرسازی، اهم عملکرد گروه تخصصی شهرسازی در یکسال گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
 در این جلسه گزارش تعداد جلسات گروه و کارگروه ها و گزارش کار کارگروه های تدوین مبحث شهرسازی- کارگروه اجرای خدمات شهرسازی و همسان سازی استانها- کارگروه لوایح و قوانین، قیمت گذاری و کارشناسی (کانون کارشناسان، ماده 187 قوه قضاییه و ماده 27 نظام مهندسی ساختمان) و کارگروه آموزش و صلاحیت های پیشنهادی شهرسازی (جدول شماره 14) ارایه شد.
 
در ادامه عنوان شد در راستای تصویب کلیات مبحث انطباق شهرسازی ذیل مباحث مقررات ملی ساختمان در شورای تدوین شش فصل "کلیات"، "امنیت محیطی"، "استقرار جانمایی" ، "کاربری و بهره برداری"، "ساختمان، ارتفاع و تراکم ساختمانی" و "نما و جداره سازی" که در جلسات مشترک با حضور نماينده محترم شورای تدوين مورد بررسی قرار گرفته بود، جهت ارائه گزارش میانکار از مبحث شهرسازی در شورای تدوین به مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ارسال شد. 
 
نهایی کردن جدول حدود صلاحیت مهندسان شهرساز در امور شهرسازی و ساختمان و ارسال آن به معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و نظام نامه های پیشنهادی به منظور تدوین شرح خدمات صلاحیت های شهرسازی:"تهیه طرح جانمایی ساختمان و فضا در قالب سایت پلان (طرح چیدمان فضا)"-"طرح تفکیک، افراز و تجمیع اراضی شهری و روستایی"-"برنامه ریزی انطباق کاربری اراضی شهری"- "تهیه طرح جرئیات شهرسازی (اجرایی)"- "تدوین و ارائه گزارش های مورد نیاز کمیسیون ماده 100 و ماده 5"- "گزارش فنی یا طرح توجیهی شهرسازی جهت تعیین کاربری در خارج از محدوده و حریم شهرها و افزایش یا کاهش محدوده شهرها و روستاها"- "طرح پدافند غیرعامل در ساختمان (طراحی و نظارت)"- "برنامه ریزی انطباق کاربری اراضی شهری" و "انطباق شهری ساختمان" از دیگر مواردی بودند که در جلسه مطرح شدند.
 
در این جلسه همچنین گزارش اعلام دوره های آموزشی پیشنهادی به واحد آموزش شورای مرکزی و اهم مکاتبات ارائه شد و سپس اعضای هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان سوالات و موارد مربوطه را مطرح کردند.
 
در پایان جلسه از مهندس فواد مرعشی به پاس خدماتی که در چهاردهه گذشته در حوزه شهرسازی داشته، تقدیر و تشکر و لوح تقدیر از طرف ریاست سازمان به ایشان اهدا شد.
 
در متن تقدیرنامه مهندس خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آمده است:
«بسمه تعالی
 
جناب آقای  مهندس سید فتح الله فواد مرعشی 
عضو پیشکسوت و شایسته جامعه مهندسان شهرساز کشور
 
باسلام و دعای خیر؛
بدون تردید  پیشرفت، ترقی و تعالی کشور در عرصه های مختلف مدیون اراده، تلاش، خلاقیت و آینده نگری افراد متخصص و متعهد است که دل در گرو  اعتلای میهن دارند. خدمات ارزنده جنابعالی طی چهار دهه گذشته در حوزه شهرسازی نقش بسیار مهمی در  پیشبرد امور شهرسازی در کشور داشته که قطعاً مورد استفاده و بهره برداری مهندسان جوان خواهد بود.
 
بدینوسیله از تلاشهای ارزشمند و خستگی ناپذیر جنابعالی در این حوزه مهم تشکر و قدردانی نموده و  برای جنابعالی سلامتی و  توفیقات روز افزون از درگاه ایزد منان مسئلت می نمایم.»