گزارش مشروح سفر استانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به مرکزی؛

مهندس خرم: حق الزحمه خدمات مهندسی واقعی شود/ فعالیت ۲۸۰ هزار مهندس پروانه‌دار در کشور

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در تازه ترین سفر استانی خود به استان مرکزی رفت تا از نزدیک با مشکلات و مطالبات مهندسان این استان آشنا شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان، مهندس احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با استقبال رئیس و هیات رئیسه سازمان وارد استان مرکزی شد تا از نزدیک با مشکلات و مطالبات مهندسان این استان آشنا شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ضمن دیدار و گفتگو با استاندار و مديركل راه و شهرسازى این استان و همچنین تعدادی از مهندسین پیشکسوت، در جلسه با هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان مرکزی حضور یافت و سپس به مراسم تجلیل و قدردانی از زحمات اعضای هشتمین دوره هیات‌مدیره‌ و بازرسان سازمان رفت.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور همچنین از ساختمان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی بازدید کرد و در پایان این سفر استانی به گفتگو با رسانه های این استان پرداخت.
 
نشست با اعضای هیات مدیره
 
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در سفر یک روزه خود به اراک ضمن بازدید از ساختمان نظام مهندسی اراک در نشستی با اعضای هیات مدیره در جریان مسایل و مشکلات این سازمان قرار گرفت.
 
 مهندس احمد خرم در این نشست گفت: لازم است ضمن اعاده حیثیت از جامعه مهندسی کشور توسط وزارت راه و شهرسازی، بخشنامه تعارض منافع سازمان نظام مهندسی ساختمان به صورت خاص مد نظر قرار گیرد، این موضوع سازمان های نظام مهندسی را با چالش های جدی مواجه کرده است.
 
در همین حال، دکترعلیرضا حبیبی رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی در نشست با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۱۱۶ دفتر طراحی مهندسی حقیقی و ۵ شرکت طراحی و نظارت حقوقی در سطح استان فعال است، ضمن اینکه استان مرکزی در زمینه بکارگیری مجریان ذی صلاح حقیقی و حقوقی ساختمان، صدور شناسنامه فنی و ملکی و همچنین در واحد بازرسی گاز از استان های پیشگام در سطح کشور است. 
 
دکتر حبیبی اظهار کرد: کلیه شهرهای استان به ویژه اراک به لحاظ کیفیت صنعت ساخت و ساز و بهره گیری از فناوری های نوین رتبه قابل توجهی دارد و افزایش کیفیت  ساخت و ساز در سال های اخیر به خوبی مشهود است.
 
وی، پیش نویس جدید قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را یکی از مهم ترین موضوعات پیش روی جامعه مهندسی عنوان کرد و گفت: کلیات پیش نویس جدید قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که اخیرا در دستور کار بررسی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، با اصل 44 قانون اساسی کاملا مغایرت دارد.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در پیش نویس جدید قانون، علاوه برکاهش جدی نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان و اعضایش به عنوان یک تشکل خصوصی کاملا حرفه ای و تخصصی، افزایش چشمگیر تصدی گری دولت در این پیش نویس مشهود است که مغایر با سیاست های کلی نظام است.
دکتر حبیبی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان در عمر ۳۰ ساله خود پیشرفت‌هایی را بدست آورده است اما در صورت وضع این قانون، دچار دگرگونی و مشکلات فراوان از جمله حجیم تر شدن و افزایش هزینه های دولت می شود.
 
وی افزود: پیش نویس قانون جدید نظام مهندسی بدون اخذ و لحاظ کردن نظرات تخصصی و تجربیات سازمان های نظام مهندسی استان ها تدوین شده است که در صورت تصویب و ابلاغ، لطمات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی بیان کرد: شایسته است این قانون با لحاظ کردن نظرات تخصصی و حرفه ای اعضا و صاحب نظران سازمان ها در کلیه استان های کشور مورد بررسی قرار گیرد و سپس مراحل قانونی را جهت تصویب طی کند.
 
وی اظهار داشت: در تلاش هستیم با همفکری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با همکاری اعضای محترم سازمان نظام مهندسی کشور، گام های موثری در راستای رفع مشکلات این پیش نویس قانون برداریم.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی خاطرنشان کرد: اکثریت مدیران استان در دستگاه ها و بخش های مختلف از اعضای نظام مهندسی استان هستند وخوشبختانه  تعامل و همکاری مناسبی بین سازمان و ارگان های مذکور وجود دارد.
 
۲۸۰ هزار مهندس پروانه دار در سطح کشور فعالیت دارند
 
در ادامه این سفر استانی، مهندس احمد خرم با حضور در ساختمان حوزه معاونت عمرانی استانداری مرکزی و نشست با اعضای هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان و معاون عمرانی استاندار مرکزی، اظهارداشت: در حال حاضر حق الزحمه خدمات مهندسی کمتر از نیم درصد قیمت تمام شده ساختمان است، این در حالی است که در دنیا این رقم ۵ تا ۸ درصد ثبت شده است.
 
وی بیان کرد: برخورد قاطع با متخلفان، کنترل و ممانعت از فعالیت صوری ذیصلاح و ناظر، ایجاد نظام یکپارچه برای رفع مشکلات جامعه مهندسی از جمله راهکارهای رفع مشکلات در این حوزه است.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار داشت: بهره‌گیری اعضای هیات مدیره نظام مهندسی از پروانه خود باید دارای ساختاری مشخص باشد که اعضا بتوانند با پروانه خود در سطح استان متناسب با میانگین کار فعالیت کنند و در صورت وجود تعارض در بعضی از مسئولیت ها حق محرومیت برای پروانه اشتغال مهندسی نیز باید تعریف شود.
 
وزیر اسبق راه و ترابری خاطرنشان کرد: تقاضا دارم در سطح استان مرکزی نیز پیگیری درخصوص رفع مشکلات اعضا و نظام از طریق نمایندگان در کمیسیون‌های مربوطه مجلس شورای اسلامی صورت گیرد.
 
دیدار با استاندار مرکزی
 
در ادامه این سفر استانی، رئیس سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان کشور با استاندار مرکزی دیدار و درباره مطالبات مهندسان این استان گفتگو کرد.
 
مهندس خرم در این نشست با بیان اینکه نخستین مسئله مسکن اعضای سازمان است، گفت: در کشور نرخ مستاجری ۲۷ درصد است، این در حالی است که این نرخ در میان جامعه مهندسی کشور 50 درصد است و این قشر از این لحاظ دغدغه مند هستند که انتظار می رود نماینده عالی دولت در استان تعامل و همکاری لازم را در این راستا داشته باشد.
 
وی تاکید کرد: انتظار می‌رود در طرح جهش و نهضت ملی مسکن زمین مورد نیاز تامین و با معرفی مجری طرح مساعدت شود که مسکن برای جامعه مهندسی استان ساخته شود.
 
رئیس سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان کشور بیان کرد : اکنون ۶ هزار مهندس در استان مرکزی عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند که چهار هزار نفر از این قشر دارای پروانه اشتغال هستند و این رقم بسیار قابل توجهی است و این مهم نشان می‌دهد در استان‌ قابلیت دریافت پروانه بالا است و این جامعه هدف در صنعت ساخت و ساز می‌توانند نقش آفرین باشند.
 
مهندس خرم اظهار داشت: در مدیریت بحران، لشکر ۶ هزار نفری جامعه مهندسین در اختیار استان مرکزی قرار دارند و از این ظرفیت می‌توان در امداد و نجات، پیشگیری، اسکان موقت و بازسازی بیشترین بهره‌گیری را داشت.
 
وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری هم اقدامات قابل توجهی پس از انقلاب در صنعت ساخت و ساز انجام شد و کیفیت ساختمان‌ها به ویژه پس از وقوع زلزله بم ارتقا یافت توجه به مقررات ملی ساختمان الزام آور شد.
 
وزیر اسبق راه و ترابری عنوان کرد: پس از وقوع زلزله کرمانشاه میزان تلفات به طور قابل توجهی کاهش یافت و ساختمان‌هایی که با ضوابط ساخته شده بودند، دچار آسیب نشد. همچنین در زلزله بندرعباس نیز میزان تلفات انسانی بسیار کاهش یافت که این مهم نشان از توجه ویژه جامعه مهندسین در امر ساخت و ساز است.
 
وی بیان داشت: جامعه مهندسین در حوزه مدیریت بحران و انجام ماموریت های کارشناسی و اجرائی از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند و همواره در میدان عمل حضور دارند.
 
مهندس خرم، ارائه سرویس کارشناسی را از دیگر عملکرد مثبت این سازمان عنوان کرد و گفت: در بند ۱۰ ماده ۲ قانون نظام مهندسی به جلب مشارکت حرفه مهندسان و صاحبان این حرفه و صنوف ساختمانی در تهیه و اجرای طرح های توسعه کشور و همچنین جلب مشارکت ها تاکید ویژه ای شده است که انتظار می‌رود در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی، کمیسیون‌ها و کارگروه‌ها از ظرفیت اعضای سازمان نظام مهندسی بهره‌گیری شود.
 
وی، ایجاد کمیته صنعتی سازی را از دیگر اقدامات این نهاد دانست و افزود: اکنون زیر پنج درصد از صنعت ساخت و ساز، صنعتی بهره‌گیری شده و زمانی می‌توان موفق بود که ۴۰ درصد ساختمان، صنعتی سازی شود.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، ایجاد خانه مهندس را از دیگر اقدامات و فعالیت‌های هدفگذاری شده، عنوان کرد و گفت: در زمینه توریستی، مجمتع اقامتی، تفریحی، ورزشی، تالار، سالن همایش در این کاربری لحاظ شده و سرمایه گذاری در این راستا نیز با خود نظام مهندسی هست و انتظار می‌رود تنها زمین مورد نیاز برای عملیاتی کردن این طرح در اختیار سازمان قرار گیرد.
 
مهندس خرم یادآور شد: 50 درصد نرخ مستاجرین است یعنی با این روند قادر نیستند صاحب خانه شوند که می طلبد در خصوص تعرفه و اجرای خدمات فنی و مهندسی تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.
 
در همین حال، استاندار مرکزی در ایین نشست گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان، رکن نظام اجرایی فنی کشور است و در استان آمادگی وجود دارد که مجوزهای لازم برای انجام اقدامات این جامعه هدف به صورت کار ویژه ای ارائه شود.
 
فرزاد مخلص الائمه افزود: این سازمان، یک نهاد عالی نظارتی و موفق در کشور است و چنانچه یکی از وظایف دولت تامین و تضمین امنیت است، این سازمان نیز در ابعاد مختلف تامین امنیت زندگی مردم نقش جدی دارد و در عرصه‌های مختلف نیز همگام با دستگاه‌های اجرایی است.
 
وی تاکید کرد: در استان مرکزی این آمادگی وجود دارد که تعامل و همکاری بیشتری با جامعه مهندسین برقرار کنیم.
 
استاندار مرکزی در خصوص تامین زمین برای ایجاد خانه مهندس و مجمتع رفاهی در استان اظهار داشت: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با تعامل و همکاری مدیر کل راه و شهرسازی استان زمین مورد نیاز را برای ایجاد این مجمتع گردشگری فراهم کنند تا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی اقدامات لازم را برای ساخت این مجمتع انجام دهد.
 
وی در پایان دستورات لازم در خصوص مکاتبات و بررسی های لازم جهت واگذاری زمین به منظور ایجاد مسکن برای مهندسین واجد شرایط را به مسئولین دستگاه های ذی ربط  صادر کرد.
 
بخشنامه تعارض منافع به صورت ویژه مد نظر قرار گیرد
 
در ادامه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی در نشست با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: لازم است ضمن اعاده حیثیت از جامعه مهندسی کشور توسط وزارت راه و شهرسازی بخشنامه تعارض منافع به صورت ویژه مدنظر قرار گیرد، زیرا موضوع تعارض منافع سازمانهای نظام مهندسی را با چالش های جدی مواجه کرده است.
 
دکتر علیرضا حبیبی اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۱۱۶ دفتر طراحی مهندسی حقیقی و ۵ دفتر طراحی و نظارت حقوقی در سطح استان فعال است. استان مرکزی در زمینه  بکارگیری مجریان ذی صلاح ساختمان و صدور شناسنامه فنی و ملکی و همچنین در حوزه بازرسی گاز از استان های پیش قدم در سطح کشور بوده است.
 
وی افزود: استان مرکزی به ویژه شهر اراک به لحاظ کیفیت صنعت ساخت و ساز و بهره گیری از فناوری های نوین در این حوزه رتبه قابل توجهی دارد و افزایش کیفیت ساخت و ساز در گذشت زمان و به ویژه در سال های اخیر به خوبی مشهود است.
 
دکتر حبیبی، پیش نویس جدید قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را یکی از مهم ترین موضوعات مد نظر جامعه مهندسین عنوان کرد و گفت: پیش نویس قانون جدید نظام بدون لحاظ کردن نظرات تخصصی و تجربیات سازمان های نظام مهندسی تدوین شده است که در صورت تصویب و ابلاغ، این بی توجهی لطمات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.
 
وی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان در عمر ۳۰ ساله خود پیشرفت‌هایی را بدست آورده، اما اکنون با وضع این قانون دچار دگرگونی می شود.
 
دکتر حبیبی بیان کرد: این قانون باید با لحاظ کردن نظرات تخصصی صاحب نظران، از مجاری حقوقی عبور کند و در تلاش هستیم که با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با همکاری اعضای شورای مرکزی گامهای موثری در راستای رفع مشکلات این حوزه برداریم.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی خاطرنشان کرد: اکثریت مدیران استان از اعضای نظام مهندسی استان هستند و تعامل و همکاری مناسبی بین سازمان و ارگان های ذیربط وجود دارد.
 
 مهندس مصطفوی، عضو اسبق شورای مرکزی، رئیس اسبق و عضو هیات مدیره ادوار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی نیز در این نشست گفت: سازمان در حال حاضر حدود ۶ هزار نفر عضو دارد که ۴ هزار نفر دارای پروانه اشتغال و مابقی اعضای بدون پروانه هستند و اعضای پروانه دار در رشته های هفت‌گانه شامل عمران، معماری، نقشه برداری، تاسیسات برقی و مکانیکی شهرسازی و ترافیک فعال هستند.
 
مهندس محمد مصطفوی افزود: اکنون ۶۴ نفر نیروی اداری در ۱۹ دفتر نمایندگی در سطح استان مرکزی فعالیت دارند که از این تعداد ۶۰ نفر دارای بیمه و چهار نفر نیز به صورت کارمزدی هستند و به میزان ساعات کاری خود بیمه دریافت می کنند.
 
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی ادامه داد: شهرستان های استان مرکزی به نوعی با صنعت ارتباط تنگاتنگ دارند و واحدهای تولیدی مهمی نیز در استان فعالیت دارند و در مجموع می توان گفت استان مرکزی در حوزه صنعتی و عمرانی ظرفیت و پتانسیل های بسیار بالایی دارد.
 
مصطفوی عنوان کرد: در حال حاضر تنها مشکل موجود در سازمان مربوط به تعارض منافع است که این امر میتواند آسیب جدی به سازمان وارد کند و نیاز است تدابیر ویژه ای در این راستا اندیشیده شود.
 
وی افزود: کنترل و پیشگیری از مرگ‌های خاموش یکی از خدمات بزرگ نظام مهندسی  است که در این راستا ۳۰۰ نفر از اعضای سازمان  بازرسی گاز در سطح استان را تقبل کرده اند تا مانع بروز چنین حوادثی شوند.
 
عضو هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان مرکزی خاطرنشان کرد: خدمات و زحمات ارزشمند جامعه مهندسین کشور سبب شده که بعد از زلزله های روبار، بم وکرمانشاه، در زلزله بندر عباس تنها یک نفر کشته شود که این مهم از دستاوردهای خوب این مجموعه است.
 
دکتر مجید ثاقبی رییس اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی نیز در ادامه این نشست پیش نویس جدید قانون نظام مهندسی و تعارض منافع را از مهم ترین مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: قانون جدید نظام مهندسی بدون لحاظ کردن نظرات و اقدامات کارشناسی در کمیسیون های مجلس در حال بررسی است که امید است این مهم پیگیری و راهکارهای ویژه ای برای رفع این مشکل ارائه شود.
 
مجید ثاقبی رییس اسبق این سازمان نیز خطاب به رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور  بیان کرد: شما نماینده ۶۰۰ هزار مهندس در سطح کشور هستید که انتظار می رود نخست بحث تعارض منافع و سپس اصلاح پیش نویس قانون جدید نظام مهندسی را با جدیت و با همکاری و هم یاری استانها از مراجع ذی صلاح مورد پیگیری قرار دهید.
 
سپس مهندس خرم با حضور در اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی با مهندس مرزبان مدیر کل راه و شهرسازی استان، معاونین آن اداره، اعضای هیات مدیره دوره هشتم و نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان و اعضای شورای انتظامی سازمان دیدار و به بحث و گفتگو پرداخت.
 
تجلیل از مهندسان پیشکسوت و خدمات اعضای هشتمین دوره هیات مدیره
 
در ادامه مهندس خرم و همچنین مدیرکل راه و شهرسازی و اعضای جدید هیات مدیره از خدمات اعضای هشتمین دوره هیئت مدیره سازمان و مهندسین پیشکسوت استان تجلیل کردند.
 
در این سفر استانی، دکتر مجید ثاقبی عضو شورای مرکزی و مهندس كميل صرامى مدیر روابط عمومی سازمان، مهندس خرم را همراهی کردند.
 
برای مشاهده گزارش تصویری این سفر استانی به لینک ذیل مراجعه کنید-